Digisparraus kannatti: Lävistyskorujen verkkokauppa sai vauhdikkaan alun

Teksti: Erja Eliala

LuxJewellen yrittäjillä Hanna Paakkarilla ja Eveliina Konstilla on verkkokaupan suhteen suuria suunnitelmia.

Mikkelissä sijaitsevan tatuointistudio Pinky Inkyn yrittäjä Hanna Paakkari ei tiennyt, millaiseen seikkailuun hän lähti saadessaan vuoden 2022 alussa yhtiökumppanikseen lävistyksiä tekevän Eveliina Konstin. Uuden palvelun myötä esille nousi pulma: laadukkaita lävistyskoruja ei ole Suomessa juurikaan tarjolla.

– Kehonmuokkauksen ammattilaisina meille on tärkeää tuotteiden turvallisuus. Emme osanneet neuvoa asiakkaita, mistä koruja kannattaisi ostaa. Siitä syntyi idea yhteisestä lävistyskoruja myyvästä verkkokaupasta.

LuxJewelle-niminen verkkokauppa avautui viime vuoden kesäkuussa. Verkkokaupan myydyimpiä koruja ovat implanttitason titaaniset peruslävistyskorut. Kysyntää on myös käsin valmistetuille kultaisille lävistyskoruille.

– Ihmiset ovat nykyään laatu- ja ympäristötietoisia. Merkkituotteidemme turvallisuussertifikaatit ovat kunnossa.

LuxJewellen reilun vuoden mittainen yritystaival on osoittanut, että tuotteille riittää markkinoita.

– Alan ammattilaiset ovat sanoneet meille, että kaltaisillemme keltanokille alku on ollut todella hyvä. Ensimmäisen työntekijänkin palkkasimme viime syksynä.

 

Laadukkaat tuotteet, toimiva verkkokauppapohja, Googlen analytiikan osaaminen, somekanavien käyttö ja hyvä asiakaspalaute. Siinä viisi tärkeintä tekijää, jotka ovat siivittäneet LuxJewellen menestykseen. Paakkari kiittää Mikkelin Seudun Uusyrityskeskusta, josta hän sai vinkin Digiportaat-hankkeesta ja sen pk-yrittäjille tarjoamista palveluista.

– Ilman Sari Kujalan ja Petri Janhusen digisparrausta verkkokauppamme ei olisi tässä tilanteessa. He rohkaisivat meitä avaamaan verkkokaupan, vaikka siinä olikin vielä hiottavaa.

Verkkokaupan kehittäminen sai uutta buustia syksymmällä, kun Paakkari lähti mukaan Digiportaiden Verkkokauppa kasvuun Suomen huippujen johdolla -koulutusohjelmaan.

– Koulutuksessa käsiteltiin muun muassa brändäystä, verkkokaupan rakentamista, tuotekorttien kirjoittamista, somemarkkinointia ja kansainvälistymistä. Revimme kaiken hyödyn irti koulutuksesta ja siirsimme saamamme opit välittömästi käytäntöön.

Paakkarille ikimuistoinen hetki oli se, kun verkkokauppaguru Leevi Parsama roustasi koulutuksen lopuksi LuxJewellen ja kävi läpi sen puutteet.

– Leevin ja jokaisen hankkeen ammattilaisen rakentava ja kannustava palaute on ollut tärkeää.

 

Muita aloittelevia verkkokauppiaita Paakkari kehottaa erityisesti avarakatseisuuteen.

– Älä lokeroi verkkokauppaasi, vaan kokeile rohkeasti. Hyödynnä koulutuksia, kuuntele ja kysele. Ja muista: tieto yksin ei riitä, tarvitaan omatoimisuutta. Etsi oma polkusi ja sovella neuvoista ne, mitkä sopivat juuri sinulle.

Paakkari muistuttaa, että rahallinen panostus Digiportaiden koulutuksiin on minimaalinen hyötyihin verrattuna. Hän suosittelee osallistumaan koulutuksiin jo verkkokaupan ideointivaiheessa.

– Palaan säännöllisesti koulutuksen aineistoon. Minulla on isoja suunnitelmia verkkokaupan kehittämiseksi entistä asiakaslähtöisemmäksi. Odotan malttamattomana niiden toteuttamista.

Mikkeliin hiljattain perustettua verkkokauppiasklubia Paakkari pitää itselleen tärkeänä yhteisönä. Klubiin kuuluu tällä hetkellä kuusi seudun verkkokauppaa.

– Vaihdamme kokemuksiamme ja jaamme vinkkejä verkkokaupan kasvattamiseen. On kiva, että verkkokauppiaiden yhteisöllisyys jatkuu koulutusten jälkeenkin.

Lisää lukemista