Viisi tärkeintä asiaa myynnin ja markkinoinnin edistämisestä

social, media, social media-3408791.jpg

Julkaistu 3.1.2024
Kirjoittaja Antti Leino

Jos omistat pienen yrityksen tai kivijalkaliikkeen tai olet maahantuoja, jolla on verkkoliiketoimintaa, verkkonäkyvyys koskettaa sinua tavalla tai toisella. Yrittäjän arjessa markkinointiviestintä ei ymmärrettävistä syistä ole ykkösprioriteetin asia. Päivässä on rajallinen määrä tunteja tilauksiin, toimitukseen, reklamaatioiden käsittelyyn, asiakaspalveluun ja moneen muuhun kassavirtaa ylläpitävään toimeen. Hyvä asia on, että internetin ansiosta yrityksesi näkyy verkossa kaikkialla, mikä auttaa myynnin edistämisessä, vaikka et itse olisikaan erityisen aktiivinen viestijä. Tässä artikkelissa esittelen viisi keskeistä asiaa, jotka sinun yrittäjänä tulisi muistaa myynnin ja markkinoinnin onnistumisesta verkossa. Näillä vinkeillä käännät näkyvyyden kaupaksi kivijalkaliikkeessä ja verkossa.

1. Optimoi näkyvyys Google-hakutuloksissa

Tärkein tapa houkutella verkkoliikennettä on varmistaa, että yrityksesi näkyy korkealla Googlen hakutulossivulla. Käytä verkkosivustollasi ja verkkokaupan tuotekuvauksissa avainsanoja, jotka liittyvät yrityksesi toimintaan ja tuotteisiin. Hyödynnä paikallisia hakukoneoptimointitekniikoita, joista tärkein on liiketoiminnan rekisteröinti Google Business -palveluun. Kerää ja julkaise asiakkailtasi saamiasi arvosteluja. Muista aika ajoin kertoa Business-palvelussa ajankohtaisia asioita – ne voivat sataa hyvinkin yllättäen paremman näkyvyyden koriin.

2. Hyödynnä sosiaalisen median kanavia

Sosiaalinen media on tehokas markkinointikanava pienille yrityksille. Muista varsinkin Facebook ja Instagram, jotka tavoittavat kolme miljoonaa suomalaista. Ole läsnä niillä sosiaalisen median alustoilla, jotka sopivat kohdeyleisöösi. Jaa säännöllisesti, ei välttämättä joka päivä, kiinnostavaa sisältöä, kuten tuote-esittelyjä, tarjouksia, asiakaskokemuksia ja vinkkejä. Meta Business Suite on yksi tärkeimmistä markkinointityökaluistasi.

store, online, ecommerce-4156934.jpg

3. Rakenna verkkokaupasta vakuuttava ja houkutteleva 

Verkkokaupan menestys riippuu vakuuttavasta, houkuttelevasta ja Googlessa löytyvästä sivustosta. Varmista, että verkkosivustosi on visuaalisesti houkutteleva, selkeästi organisoitu ja mukautuu eri laitteille. Tarjoa asiakkaille helppo tapa selata tuotteita, tehdä ostoksia ja ottaa yhteyttä yritykseesi. Verkkokaupan hakunäkyvyys on monen tekijän summa. Aloita huolehtimalla tuotetiedot ja tuotekortit hyvään kuntoon kirjoittamalla tekstit jouhevasti ja värikkäästi, jotta erotut myös kilpailijoista. Käytä aikaa sen miettimiseen, mistä ja kuka voisi linkittää sivuillesi, koska linkki on aina merkki luottamuksesta, jota Google arvostaa.

4. Käytä mainontaa kohdennetusti ja monikanavaisesti

Mainonta on tärkeä osa verkkonäkyvyyttä ja myynnin edistämistä. Hyödynnä erilaisia mainoskanavia, joista pk-yritykselle kätevimmät ovat Google Ads eli hakumainonta (SEM), Facebook Ads ja Instagram Ads eli Metan mainoskanavat Business Managerin Mainosten hallinta -työkalun kautta. Älä unohda Sanoma-konsernin uutta Admanager.fi-itsepalvelua, koska sitä kautta pienikin markkinoija pääsee vaikkapa Ilta-Sanomien verkkosivuille mainostajaksi. Käytä dataa kohdennukseen, sillä alustat tarjoavat paljon erilaisia kohdennuskategorioita. Esimerkiksi minut voisi nyt tavoittaa Facesta kriteeripaketilla “Mies, 50+, Varsinais-Suomi, koripallo/viski/kotimaan matkailu”.

5. Rakenna luottamusta ja kerää asiakasarvioita

Verkossa toimivan yrityksen maine ja asiakasarviot vaikuttavat aina asiakkaiden ostopäätöksiin. Kiinnostuneet kävijät lukevat arvioita. Lisäsimme yhdelle yritykselle Google Reviewstä tulleita kommentteja, ja sivustolla vietetty aika kasvoi lähes 40 %. Pyydä siis asiakkaita jättämään arvioita ja suosituksia vaikkapa some-kanavien kautta. Äläkä pelästy kritiikkiä: jokaista valittajaa kohden on tusina tyytyväisiä asiakkaita. Luo luottamusta verkkosivuilla ja -kaupassa tarjoamalla selkeät tiedot yrityksestäsi, palautusoikeudesta ja asiakastuesta. 

Näistä viidestä ajatuksesta syntyy nopeasti tapa toimia. Yhtäkkiä markkinointi onkin yrityksesi toimintaa ohjaava funktio, ja samalla nostat asiakkaan markkinoinnin keskiöön. Keskity siis parantamaan näkyvyyttä Google-hakutuloksissa, hyödynnä sosiaalisen median kanavia, luo houkutteleva verkkokauppa, rakenna luottamusta asiakasarvioilla ja käytä kohdennettua some-mainontaa. Toivottavasti vinkit auttavat sinua kehittämään yrityksesi verkkonäkyvyyttä ja markkinointia!

Alkuperäinen teksti  löytyy hankkeen julkaisusta: Menesty verkossa: huippuasiantuntijoiden tehovinkit. Digiportaat 2.0

Kirjoittaja:
Antti Leino

Ennen yrittäjyyttään Antti Leino on työskennellyt yli 25 vuoden ajan digitaalisen markkinoinnin parissa Avidlyssä, Satama Interactivessa, McCannillä ja Avauksessa sekä mediatoimistokonserneissa Omnicom (OMD, phd) ja GroupM (Mindshare, Mediacom, MEC, Maxus). Antti kouluttaa ja valmentaa Metropolia-ammattikorkeakoulussa, Laurea-ammattikorkeakoulussa, Rastor-Instituutissa, Inforissa ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Digiportaat – asiakaslähtöisempää digitaalista liiketoimintaa -hanke 1.9.2023-31.8.2025. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy (Xamk), Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, Savonlinnan Hankekehitys Oy ja ProAgria Etelä-Savo. Hanketta rahoittaa Etelä-Savon ELY-keskus ESR+ -ohjelmasta.

Lisää lukemista