TikTok: Minkälaiset sisällöt toimivat parhaiten?

tiktok, social media, app-5323007.jpg

Julkaistu nettisivuilla 19.4.2024
Kirjoittaja Jannika Julin

TikTok on viihdepainotteinen alusta, joten viihdyttäminen ja tunteiden herättäminen toimii aina. Pelleksi ei kuitenkaan tarvitse ryhtyä, vaan parhaat tulokset saadaan omaperäisellä ja käytännönläheisellä sisällöllä, jossa opetetaan katsojalle jotakin uutta tai tarjotaan muuta arvoa viihdyttävällä tavalla. Toimivia sisältöjä ovat muun muassa erilaiset ohje- ja vinkkivideot, esittelyt ja tarinat yrityksen arjesta ja arvoista, tuotesuositukset sekä oikeastaan lähes mikä tahansa, mikä kiinnostaa kyseistä kohdeyleisöä ja herättää keskustelua. Trendien perässä ei kannata juosta, mutta silloin tällöin ne voivat tuoda mukavasti lisänäkyvyyttä.

Yleisesti TikTok-videoiden ajatellaan olevan lyhyitä, noin 15 sekuntia pitkiä, trendeihin pohjautuvia hassuttelupätkiä. Tällä hetkellä TikTok kuitenkin pyrkii lisäämään pidempien videoiden ja originaalin sisällön osuutta alustalla, joten pelkkien lyhyiden trendivideoiden avulla näkyvyyttä voi olla vaikea saada. Hidastempoisia ja pitkäveteisiä videoita TikTok-kansa ei kuitenkaan jaksa katsoa, vaan myös pidempien videoiden on oltava mukaansatempaavia, viihdyttäviä ja napakoita. TikTok-videon maksimipituus on tällä hetkellä 10 minuuttia, mutta optimaalinen pituus pyörii yleensä noin 20–60 sekunnin välillä.

Itse videon rakenne kannattaa pyrkiä pitämään mahdollisimman selkeänä ja napakkana. Ensimmäiset sekunnit ovat kaikista tärkeimmät. Sinä aikana katsoja päättää, pysähtyykö katsomaan videota vai jatkaako skrollaamista.

Toimivan videon rakenne

  1. Koukku: Alun ensimmäiset sekunnit ovat kaikista tärkeimmät ja määrittelevät, pysähtyykö katsoja katsomaan videota. Videon alkuun tulisikin sisällyttää jokin koukku, joka vangitsee katsojan huomion. Koukku voi olla esimerkiksi otsikko, huomiota herättävä ääni, liike tai muu visuaalinen elementti.
  2. Aiheen esittely / ongelman yksilöinti: Alun koukun jälkeen esitellään videon aihe. Voit kertoa tarinan, esitellä tuotetta tai vaikkapa jakaa mielenkiintoisia faktoja. Jännitteen rakentaminen haasteen, konfliktin tai ongelman muodossa ylläpitää katsojan mielenkiintoa tehokkaasti.
  3. Kliimaksi / ratkaisu: Tämä on videon huippukohta, jossa usein tapahtuu jotain yllättävää tai viihdyttävää. Asiantuntijavideoissa tässä kohtaa tarjotaan ratkaisu asiakkaan ongelmaan.
  4. Call To Action eli toimintakehote: Videon loppuun sijoitetun toimintakehotteen tarkoituksena on ohjata katsoja tekemään haluttu asia, esimerkiksi kommentoimaan tai tutustumaan yrityksen verkkosivuihin.

Oman kohdeyleisön tavoittaminen ja sitouttaminen

Kohdeyleisön tavoittaminen orgaanisesti TikTokissa on kohtalaisen helppoa älykkään algoritmin ansiosta. Käyttämällä relevantteja häshtägejä ja avainsanoja sekä olemalla vuorovaikutuksessa muiden samalle kohdeyleisölle suunnattujen sisältöjen kanssa annetaan algoritmille tärkeää tietoa kohdennusta varten. Mitä paremmin algoritmi saa kategorisoitua sisällön, sitä todennäköisemmin se osaa näyttää sitä oikealle yleisölle. Mainonnan kohdennusvaihtoehdot löytyvät TikTokin Ads Manager -työkalusta.

Kun oikea yleisö on tavoitettu, on tärkeää sitouttaa yleisö brändiin. Sitoutunut yleisö on kiinnostunut, reagoi julkaisuihin aktiivisesti ja on valmis ostamaan yrityksen tuotteita tai palveluja. Mitä sitoutuneempi yleisö on, sitä helpompi on myös saada näkyvyyttä orgaanisin keinoin. Parhaita keinoja yleisön sitouttamiseen on tuottaa heille aidosti arvokasta sisältöä sekä palvella heitä siellä, missä he ovat, eli alustan sisällä.

TikTok-käyttäjät sitoutuvat brändeihin yleisesti poikkeuksellisen hyvin, joten tätä kannattaa hyödyntää. Kyselemällä säännöllisesti yleisön mielipiteitä ja tarpeita yritys saa arvokasta tietoa toimintansa kehittämiseen. Vastaamalla aktiivisesti kommentteihin ja viesteihin yritys viestii arvostavansa asiakkaitaan ja luo yhteisöä brändin ympärille.

smartphone, instagram, tea-2652179.jpg

Rohkeus löytyy mahdollisuuksien ymmärtämisestä

TikTok-ilmiöt vaikuttavat voimakkaasti kuluttajien ostopäätöksiin. Kun jokin tuote trendaa TikTokissa, se näkyy nopeasti kysynnässä. TikTokin valjastaminen myyntikoneeksi vaatii kuitenkin markkinoijalta rohkeutta ja heittäytymiskykyä, mikä on osoittautunut monen yrityksen haasteeksi.

Mitä tutummat alustan toimintaperiaatteet ja kulttuuri ovat, sitä helpompi sitä on lähestyä. Näin ollen TikTokiin perehtyneiden asiantuntijoiden osaamisen hyödyntäminen voi laskea merkittävästi kynnystä alustan hyödyntämiseen.

Loppujen lopuksi rohkeus löytyy kuitenkin useimmiten alustan tarjoamien mahdollisuuksien ymmärtämisestä. Rohkeutta ja inspiraatiota omaan TikTok-strategiaan kannattaakin hakea muiden alustalla menestyneiden toimijoiden sisällöistä ja asiantuntemuksesta.

Alustalla menestyneiden toimijoiden sisältöjä tutkimalla huomaa nopeasti, että TikTokissa rohkeat ja perinteisestä mainonnasta poikkeavat sisällöt palkitaan. Tutustumalla muiden saman toimialan yritysten TikTok-sisältöihin oppii, minkä tyyppiset sisällöt toimialalla yleisesti toimivat ja mitkä eivät. Huomiota kannattaa kiinnittää siihen, minkälaiset sisällöt keräävät näkyvyyttä, herättävät keskustelua ja saavat ihmiset jakamaan julkaisuja eteenpäin. Liikaa ei kuitenkaan kannata vertailla omaa tekemistä muihin, vaan kannattaa keskittyä löytämään omaan brändiin sopiva ja muista erottuva tapa viestiä.

Alkuperäinen artikkeli löytyy kokonaisuudessaan hankkeen julkaisusta: Menesty verkossa: huippuasiantuntijoiden tehovinkit. Digiportaat 2.0

Lue myös: TikTok-markkinointi: Kuinka hyödyntää lyhytvideoita yrityksen markkinoinnissa – Digiportaat

Kirjoittaja:
Jannika Julin

Jannika Julin on some- ja videomarkkinoinnin kouluttaja ja konsultti sekä TikTok-vaikuttaja. Omien sisältöjensä kautta Jannika tavoittaa kuukausittain satojatuhansia suomalaisia. Jannikan TikTok-tililtä löydät sisältöä liittyen TikTokiin ja sosiaalisen median ilmiöihin, työelämään sekä ajoittain terveyteen ja hyvinvointiin: https://www.tiktok. com/@cj.janni

Digiportaat – asiakaslähtöisempää digitaalista liiketoimintaa -hanke 1.9.2023-31.8.2025. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy (Xamk), Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, Savonlinnan Hankekehitys Oy ja ProAgria Etelä-Savo. Hanketta rahoittaa Etelä-Savon ELY-keskus ESR+ -ohjelmasta.

Lisää lukemista