fbpx

Lähes 70 % verkkosivujen sisällöstä on sellaista, jota ei koskaan lueta. Tämä käy ilmi ContentSquaren tutkimuksesta. Löydettävyys on digitaalisessa markkinoinnissa sekä kulmakivi että monen pienen yrityksen kompastuskivi. Näin voimme myös Digiportaat-hankkeen kokemusten perusteella todeta. Se, että sinulla on verkkosivut tai -kauppa, ei vielä riitä.

Löydettävyyden ja sen kautta näkyvyyden parantaminen edellyttää, että yrittäjinä katsomme maailmaa asiakkaan silmin ja ymmärrämme, keitä asiakkaamme ovat. Miten he etsivät tietoa ja mihin perustavat valintansa?

Esimerkiksi ‘kylpyhuoneryhmät’ oli vakiintunut nimitys erään kylpyhuonekalusteita myyvän kivijalkamyymälän suosituimmalle tuoteryhmälle. Näin se vakiintui yrityksen omaan arkiseen kielenkäyttöön. Samaa ilmaisua ei kuitenkaan kannata sellaisenaan siirtää verkkokauppaan. Hakusanojen analyysityökalu Ubersuggestia hyödyntämällä nimittäin huomaamme, että ‘kylpyhuoneryhmät’ -termillä haetaan kuukaudessa noin 20 kertaa (esimerkkidata on kesäkuulta 2021), kun taas ‘kylpyhuonekalusteet’ -termillä määrä on 6600. ‘Allaskaapit’ -haku puolestaan on tehty 8100 kertaa.

Toisena esimerkkinä on ‘kakkosnelonen’, joka on puhekieleen vakiintunut lankun mitta. Virallisesti ‘kakkosnelosen’ koko hieman vaihtelee, mutta on lähellä kokoa 50×100 mm. Ubersuggest näyttää meille, että termillä ‘kakkosnelonen’ etsitään noin 2400 kertaa kuukaudessa. ‘50×100 lankku’ -termillä etsitään 90 kertaa kuukaudessa. Rakennustarvikkeita myyvä verkkokauppa saattaa käyttää tuotenimenä tavarantoimittajan toimittamia tietoja, kuten vaikkapa tuotenimessä ‘Sahattu 49×100 VS/VL’. Tässä tapauksessa hakukoneoptimoinnin ja mökkinsä remontoijan näkökulmasta parempi tuotenimi olisi ‘Sahattu kakkosnelonen, vajaasärmä, 49×100’.

Digimaailmassa menestyminen lähtee siis verkkokäyttäytymisen ymmärtämisestä. Siinä Digiportaiden tarjoamat koulutukset ja sparraukset ovat olleet eteläsavolaisille pk-yrityksille iso apu. Tässä artikkelissa kokoamme yhteen vinkit siitä, kuinka toteuttaa hakukoneoptimointia käytännössä.

“Taas tätä IT-kieltä, mitä se SEO oikein tarkoittaa?”

Hakukonemaailman julkaisema Hakukoneoptimointiopas (2020) tiivistää hakukoneoptimoinnin (SEO, Search Engine Optimization) merkityksen hyvin. Sen tarkoitus on muokata verkkosivuillasi oleva sisältö muotoon, jota pystyvät lukemaan sekä ihmiset että koneet. 

SEO siis auttaa hakukonetta ymmärtämään, mistä sisällössä on kyse, ja kenelle se voisi olla hyödyllistä. Jos lataat verkkoon kuvan mustasta koirasta, ihminen käsittää jo pikaisella silmäyksellä, että kyseessä on puistossa leikkivä labradorinnoutaja. Hakukoneelle tämä asia tulee kertoa erikseen: ‘labradorinnoutaja koirapuisto’.

Jos kuvausteksti puuttuu, hakukone poimii tiedot suoraan verkkosivusi leipätekstistä sopiviksi katsomistaan kohdista. Tuloksena on usein epäinformatiivinen ja kesken lauseen katkeava sisältö, joka luo keskeneräisyyden vaikutelman.

Vanhan hirtehisen vitsin mukaan paras tapa piilottaa ruumis on Googlen toisella hakutulossivulla. Hakutuloksissa ylimpänä on usein maksettuja mainoksia, ja sen jälkeen tulevat hakutulokset ovat ns. orgaanista, eli ilmaista näkyvyyttä. Siihen päästään hyvällä hakukoneoptimoinnilla.

Tiesitkö, että Googlessa ensimmäiset orgaaniset hakutulokset saavat yli 50 % kaikista klikkauksista?

  • 1. hakutulos 43.32% klikkauksista
  • 2. hakutulos 37.36% 
  • 3. hakutulos 29.90% 
  • 4. hakutulos 19.38% 
  • 5. hakutulos 10.95% 
  • 6. hakutulos 10% 
  • 7. hakutulos 5.28% 
  • 8. hakutulos 4.13% 
  • 9. hakutulos 4.13% 
  • 10. hakutulos 3.11% 

Tämä data koottiin yli 500 vastaajan tutkimuksessa, jossa analysoitiin yli tuhatta Google-hakua. Lähde: https://ignitevisibility.com/google-ctr-by-ranking-position/

Verkkosivujen kävijämäärän nousu vaikuttaa suoraan asiakasmäärien nousuun

Konversio tarkoittaa sitä, kuinka suuri prosenttiosuus sivuilla kävijöistä toteuttaa haluamasi toimenpiteen eli esimerkiksi tilaa tuotteen, uutiskirjeen tai varaa ajan. Kuvitellaanpa, että lähtötilanteessa sivusi saa hakukoneen kautta 50 uniikkia kävijää kuukaudessa. Jos konversio tietylle tapahtumalle – esimerkiksi 200 euron arvoisen tuotteen tilaukselle – olisi tyypilliset 2 %, saat lähtötilanteessa yhden 200 euron oston kuukaudessa hakukonenäkyvyyden kautta.

Tästä vihastuneena teet SEO-toimenpiteitä, joiden seurauksena nouset hakutuloksissa ensimmäisen sivun alkupuoliskolle ja sama sivu saa nyt 300 kävijää kuukaudessa. Tästä 2 % olisi 6 konversiotapahtumaa. Myyt siis 6 x 200 euroa eli 1200 euroa. Se on 1000 euroa enemmän kuin lähtötilanteessa, täysin ilmaisella markkinoinnilla ja helposti. Kannattaa siis jatkaa lukemista!

SEO-lisäosat haltuun

SEO-tekstien käytännön toteutusta varten tarvitset keinon, jolla voit muokata verkkosivujen metakuvauksia ja SEO-otsikoita. Tämä onnistuu joillakin julkaisujärjestelmillä ja verkkokauppa-alustoilla suoraan. Verkon eniten käytetty julkaisujärjestelmä WordPress tarvitsee kuitenkin erillisen lisäosan, jolla hakukoneoptimoinnin voi tehdä.

Kerromme seuraavassa, kuinka hakukoneoptimoinnin voi toteuttaa WordPress-julkaisujärjestelmällä käyttäen Yoast SEO -lisäosaa. WordPressin hakukoneoptimoinnin lisäosista tunnettu on myös RankMath, mutta emme käy sitä läpi tässä artikkelissa.

Yoast SEO:n voi asentaa WordPressin Lisäosat-kohdan alta. Perusversio on ilmainen ja se riittää tarkoitukseen hyvin. Käyttö on helppoa, koska saat konkreettisia vinkkejä, mitä sisällössä voisi vielä parantaa. Vasta-alkajana ei ole aina helppoa miellyttää Yoast SEO:a eli saavuttaa alla kuvattua vihreää hymynaamaa, mutta muista, että ok-tasokin riittää pitkälle. 

Yoast SEO viestii väreillä. Esimerkiksi vihreä palkki tietyn tekstikentän alla kertoo, että kuvausteksti on sopivan mittainen. Vastaavasti oranssi palkki kertoo, että teksti on liian pitkä tai lyhyt.

Riippumatta siitä, mitä lisäosaa käytät, katsotaan seuraavaksi tarkemmin, millaista sisältöä hakukoneoptimoinnissa tarvitaan.

Näin laadit hyvän SEO-tekstin

Hyvä kuvausteksti täyttää kaksi olennaisen tärkeää kriteeriä: se vastaa käyttäjien tekemiä todellisia hakuja, ja yhdistää asiakkaan tarpeen juuri sinun yrityksesi brändiin ja tarjontaan. 

Sisällön tulee myös olla uniikkia. Et siis voi kopioida sisältöä kilpailijoita, suosituilta sivuilta tai Wikipedian artikkeleista! Se kostautuu. Toinen vältettävä asia on ns. keyword stuffing, jossa metakuvaus-osiossa on pitkä liuta sivun sisällön kannalta olennaisia avainsanoja pötköksi listattuna ja pilkulla erotettuna. Tästäkään hakukone ei pidä.

Ensin on Focus keyphrase eli avainfraasi. Se on SEO-kuvausten tekijän aputyökalu, joka ohjaa sisällön suunnittelua. Esimerkiksi Yoast SEO analysoi laatimaasi kuvaustekstiä vertaamalla sitä avainfraasiin – mihinkään muuhun se ei vaikuta. Kun laadit avainfraasia, mieti, millä hakulauseella ehdottomasti haluaisit ihmisten tulevan nimenomaan sinun sivullesi? Esimerkkejä avainfraaseista voisi olla ‘pitopalvelu Mikkeli’ ja ‘viemärin avaus Savonlinna’. Jos tarjoat palvelua nimenomaan tietyllä paikkakunnalla tai alueella, muista kertoa se tietoa hakeville.

Oheinen esimerkki on Digiportaiden sivulla julkaistusta blogiartikkelista, jossa avainfraasi on ‘verkkokauppa kannattavaksi’. Sekään ei välttämättä ole optimaalisin sanapari, vaan parhaiten voisi toimia perusmuotoinen ‘verkkokaupan kannattavuus’. Toisaalta, kannattavaksi saaminen sisältää pelkän kuvailun sijaan arvolupauksen: mitä lukija hyötyy klikatessaan artikkeliin?

Toisena on kestolinkki eli sivun verkko-osoite. Ideaalitilanteessa se on yksi yhteen muiden osioiden kanssa: jo osoite kertoo, mitä on tarjolla ja missä. Esimerkiksi, jos olisit vaikkapa putkimies Savonlinnassa, SEO:n näkökulmasta hyvä verkkosivun osoite olisi www.putkimiessavonlinna.com. Tämä ei kuitenkaan monesti ole mahdollista. Tällöin oivallinen tapa on nimetä verkko-osoitteet siten, että olennainen tieto tulee esiin sivun nimen lopussa: www.omasivu.com/putkimies-savonlinna.

Kolmantena on SEO-otsikko. Se on ehdottomasti tärkein yksittäinen elementti. Huomioi, että voit kirjoittaa tähän kenttään vapaasti tekstiä! Tarjolla on myös valmiita muuttujia (variable), kuten sivuston nimi, erottaja, sivu ja otsikko, jotka voit tarvittaessa deletoida riviltä. Putkimerkki eli | on kätevä erotin eri osioille. Myös tavuviiva on ok.

Oheinen kuvakaappaus jatkaa edellistä esimerkkiä Digiportaiden blogista. Avainfraasi ‘verkkokauppa-kannattavaksi’ ohjaa kaikkea kuvailua. Lopputulos on yhtenäinen. Vihreä palkki tekstilaatikon alla kertoo, että kuvaustekstit ovat Yoast SEO:n mielestä sopivan mittaisia. SEO-otsikkona on Verkkokauppa kannattavaksi – näin se onnistuu – Digiportaat.fi.

VIimeisenä elementtinä on kuvausteksti. Katsotaan vielä lähemmin edellisen kuvan kohtaa ‘Metaselostus’. Ensin kuvataan blogikirjoituksen aihe: verkkokauppa kannattavaksi. Lisäksi isketään kiinni hakuihin, joilla käyttäjät todennäköisesti etsivät tietoa kyseisestä aihepiiristä. Tämän vuoksi kuvaustekstissä on myös fraasi ‘hyvän verkkokaupan ominaisuudet’.

Tilaa ei ole käytössä paljon, ja siksi sinun tulee puristaa muutamaan sanaan kaikki olennainen sivusi sisällöstä. Kuvaustekstistä pitäisi löytyä kolme eri asiaa: 1) sisällön myyminen lukijalle, asiakaslupaus, kiinnostuksen herättäminen 2) konkreettinen hyöty, informaatio, jota sivu tarjoaa; miksi lukija klikkaisi tänne 3) brändi. Näiden keskinäinen järjestys voi vaihdella, mutta varmista, että kaikki kolme elementtiä on huomioitu.

Näin edellisessä esimerkissä kuvaamamme sisältö näkyy nyt käyttäjille Googlessa: 

Muita hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä

Jokaisella sivulla on hyvä olla ainakin yksi kuva, ns. pääkuva. Kuvalle kannattaa asettaa vaihtoehtoinen kuvausteksti eli alt-teksti, joka kuvailee sanallisesti, mitä kuvassa on. Se on tärkeää sekä SEO:n että saavutettavuuden kannalta. 

Huomioi, että alt-teksti ei ole sama asia kuin kuvan otsikko, joka usein vain tiedoston nimi – vaikkapa P01082700.jpg. Alt-teksti taas voisi olla esimerkiksi ‘Digiportaat-hankkeen SEO-työpajan osallistujat juhlistavat onnistumista kakkukahveilla’.

Hakukoneissa nousevat paremmin esiin sivut, joissa on riittävästi tekstiä. Minimisuositus on 300 sanaa. Tekstissä tulee hyödyntää yhden H1-tason (H = headline) pääotsikon lisäksi väliotsikoita H2. Valitsemasi avainfraasi esiintyy väliotsikossa.

Ja lopuksi, älä unohda linkityksiä: luo linkkejä sekä omalle sivustollesi että ulkoisiin lähteisiin aina kun se on sisällön kannalta mielekästä. Myös tämä parantaa hakukonesijoitusta. Voit opastaa käyttäjän eteenpäin suoralla linkillä jollekin toiselle sivullesi, tarjota lisäluettavaa aiheesta uutisten tai blogiartikkeleiden muodossa, lisätä linkit tavarantoimittajien tai muiden kumppaniyritystesi omille sivustoille jne.

Muista, että linkitykset somekanavistasi, YouTube-videoiden kuvauskentistä ja muualta verkosta verkkosivuillesi nostavat sivujesi luotettavuutta Googlen silmissä ja parantavat hakukonenäkyvyttä.

Yhteenveto

Aloita hakukoneoptimointi hakusana-analyysilla: tutki, millä hakusanoilla juuri sinun yrityksesi toimialan palveluita ja tuotteita eniten haetaan niillä markkina-alueilla, joissa toimit tai joihin tähtäät. Tutki myös, miten erotut haussa suhteessa kilpailijoihin.

Tärkeimmän hakulauseen tulee näkyä sivun osoitteessa, otsikossa, tekstissä ja kuvituskuvan tekstikentässä. Avainsana on siis yhtenäinen sisältö. Käytä hetki aikaa mahdollisimman tiiviiden ja myyvien kuvaustekstien tuottamiseen, ja seuraa tuloksia. Tämä työ maksaa nopeasti itsensä takaisin. Itse tehden, kokeillen ja tuloksia seuraten myös opit koko ajan uutta.

Nyt olet saanut hyvän kuvan siitä, miten onnistua hakukoneoptimoinnissa. Muista, että hakukoneoptimointi ei ole kertaluonteinen projekti, vaan jatkuvaa. Kun olet kerran optimoinut tietyn sivusi, muista seurata sen menestymistä Googlen hakusijoituksissa ja optimoi lisää näkemäsi perusteella. Tutustu myös Google Search Console -työkaluun, jolla voit tutkia omien sivujesi Googlen kautta tulevaa liikennettä ja avainsanojen tehokkuutta, ja korjata hakukoneoptimoinnin ongelmia.

Teksti: Miia Kosonen ja Petri Janhunen, Xamk, Digiportaat

Luettavaa aiheesta:

Digiportaat.fi. Verkkokauppa kannattavaksi – näin se käy. Blogiartikkeli: https://digiportaat.fi/verkkokauppa-kannattavaksi/

Hakukoneoptimointiopas aloittelijalle. 2020. http://hakukonemaailma.com/hakukoneoptimointiopas/ 
Kosonen M. & Janhunen P. 2020. Pk-yrityksen digiopas. Xamk kehittää, 121.