fbpx

Oletko joskus pohtinut Twitterin käytön aloittamista ja sitä, olisiko siitä hyötyä liiketoiminnallesi? Jos kyllä, jatka lukemista!

Ei kannata ajatella, että ”on jo liian myöhäistä lähteä mukaan”. Ajattele Twitteriä karusellina. Sillä ei ole alkua tai loppua. Osa ajaa useamman kierroksen, osa vain yhden, osa katselee värikästä menoa sivusta. Hauskinta on niillä, jotka hyppäävät mukaan. Ja kuten missä tahansa somekanavassa, liiallisina annoksina käyttö voi aiheuttaa pahoinvointia. Viisi minuuttia päivässä vie pidemmälle kuin 24/7.

 

Twitterin anatomiaa

Twitter on vuonna 2006 perustettu yhteisöpalvelu, ns. mikroblogi. Se perustuu lyhyiden viestien eli twiittien jakamiseen täysin julkisesti. Oman käyttäjäprofiilin voi myös suojata, jolloin viestit näkyvät vain erikseen hyväksymillesi käyttäjille, mutta tämä on marginaalinen käyttötapa. Twiitit ovat nykyään mitaltaan max 280 merkkiä, aiemmin 140. Tekstin lisäksi twiitteihin voi liittää helposti linkkejä, kuvia, videoita ja gallup-tyyppisiä kyselyjä.

Twitterin verkosto muodostuu seuraajista ja seuratuista. Ensin mainitut ovat käyttäjätilejä, jotka seuraavat sinun viestejäsi, ja jälkimmäiset käyttäjätilejä, joita itse olet päättänyt seurata.

Toisin kuin Facebookissa ja LinkedInissä, suhde voi olla myös yksisuuntainen. Sinun ei siis tarvitse automaattisesti seurata kaikkia seuraajiasi ja esimerkiksi anonyymeja käyttäjiä. Voit valita kiinnostavimmat twiittaajat ja sisällöt. Niin kannattaakin tehdä, jotta Twitteristä on oikeasti hyötyä ja saat esiin olennaisen tiedon.

Twitter on alkujaan hashtagien kantakoti: mistä tahansa sanasta voi tehdä vapaasti aihetunnisteen lisäämällä sen eteen # -merkin. Hashtagit eivät ole nuorisokieltä, vaan tehokas tapa jäsentää, yhdistellä ja hakea tietoa. Tuttuun tapaan twiiteistä voi myös tykätä. Jo yksi tykkäys voi kätkeä sisäänsä monta erilaista viestiä

 

”Eliitin” somekanava?

Keitä Twitterin aktiiviset käyttäjät ovat? Heitä luonnehditaan avoimiksi ja uteliaiksi. He haluavat oppia uutta ja myös jakaa kokemuksensa muiden kanssa. Euroopassa Twitterin käyttäjät ovat Kantar Median tekemän tutkimuksen (2018) mukaan muita internetin käyttäjiä todennäköisemmin

  • innokkaita jakamaan mielipiteitään (76 %)
  • kokeilemassa uusia asioita ensimmäisten joukossa (58 %)
  • vaikuttajia, joiden mielipiteet ohjaavat ostopäätöksiä (64 %).

Siksi Twitter on erinomainen kanava sekä brändin rakentamiseen että pienyrittäjälle elintärkeiden verkostojen lujittamiseen. Saat uusia ideoita ensimmäisten joukossa, lisäät myyntiä ja luot suhteita näkyviin liike-elämän, median ja politiikan vaikuttajiin. Twiittaamalla et voi korvata muita digikanavia –  varsinkaan verkkosivuja tai -kauppaa –  mutta sen sijaan luot kiinnostusta ja lisäät liikennettä myös niihin.

Kuukausittaisten käyttäjien määrässä ja tavoittavuudessa WhatsApp, Facebook ja YouTube ovat Suomessa edelleen omaa luokkaansa, kts. sosiaalisen median katsaus (Pönkä, 2020). Twitterin kautta tavoitat maksimissaan noin 10 % suomalaisista, joskin demografialtaan mielenkiintoisen joukon eri alojen vaikuttajia. Monissa sosiaalisen median palveluissa kiinnitetään huomiota yksittäisiin ihmisiin, mutta Twitterissä dominoivat asiat ja laajemmat ilmiöt.

 

Twiittien houkuttavuus ja koukuttavuus

Millainen sisältö Suomi-Twitterissä kiinnostaa? Jos hetkeksi unohdetaan ainasuositut politiikka, uutistarjonta ja kriisiviestintä, Twitterissä trendaavat esimerkiksi sesonkituotteet ja hittireseptit, luontokohteet, nähtävyydet ja ihmiset palvelujen ja tuotteiden takana. Usein eniten näkyvyyttä keräävät ajankohtaiset, terävät ja humoristiset oivallukset.

Toisin kuin vaikkapa Facebookissa, Twitterin ydintä yritykselle eivät ole mainoskampanjat, vaan kiinnostava sisältö, tasainen aktiivisuus ja keskusteluihin osallistuminen. OP-Pohjolan vakuutusasiamies Katja Kurkinen ei myy muita enemmän siksi, että hän mainostaisi jatkuvasti vakuutuksia. Päinvastoin: hyvä tulos selittyy sillä, että 90 % sisällöstä on jotain aivan muuta.

Twiittaamalla luot brändiä sekä itsellesi että tuotteillesi ja palveluillesi – kielivalinnoista riippuen kotimaassa tai kansainvälisesti. Erityinen rakkaussuhde Twitterillä on ilmiöihin ja tapahtumiin. Ne hyötyvät nopeudesta ja laajasta tavoittavuudesta. Jos liiketoimintasi kannalta tärkeää asiasanaa ei vielä kanavalta löydy, luo se itse! Saatat käynnistää jotain, mistä syntyy ilmiö. Analytiikan avulla näet helposti, millaiset sisällöt saavat aikaan reaktioita.

Haastena Twitterissä on se, että aloittamisen kynnys ja ns. kuolemanlaaksovaihe voi olla pitkä. Jos nopeasti viraaliksi nouseva YouTube-video on sosiaalisen median pikajuoksu, Twitter on maraton. Verkoston rakentaminen ja näkyvän hyödyn saavuttaminen vie aikaa, ellet ole jo valmiiksi julkkis tai jonkin muun kanavan sometähti.

Voit kuitenkin nopeuttaa verkostoitumista: tarjoa selkeä palvelulupaus heti kärkeen ja kerro, mikä juuri sinun twiiteissäsi on ainutlaatuista. Ole rohkeasti läsnä omalla nimelläsi ja kasvoillasi. Tämä pätee niin henkilökohtaisiin käyttäjätileihin kuin yrityksen tiliin. Mitä persoonattomampaa, sitä vähemmän tuloksia.

 

Kuuntele, opi, kiteytä olennainen

Twitterin ehdottomasti suurin vahvuus sosiaalisen median kanavana on nopea tiedonvälitys. Sen uutisvirta on perinteistä mediaa edellä aiheesta riippuen joko tunteja tai päiviä.

Koulutettuani vuosien varrella yritysten asiantuntijoita, johtajia, opettajia, tutkijoita ja järjestöaktiiveja Twitterin käyttöön nostaisin esiin vielä kaksi muuta vahvuutta: opimme ymmärtämään muiden ajattelua ja tiivistämään omat sanottavamme. Vähemmän huutelua, enemmän kuuntelua – loistava periaate mihin tahansa sosiaaliseen mediaan ja korostetusti Twitteriin!

Teksti: Miia Kosonen

Haluatko kuulla lisää? Digiportaiden koulutuskalenterista löydät nyt myös Twitter-webinaarin 26.5. Saat konkreettisia vinkkejä käytön aloittamiseen ja inspiroivia esimerkkejä siitä, miten muut yritykset ovat hyötyneet Twitteristä. 25 000 twiitin ja 4250 seuraajan kokemuksella aiheesta kouluttaa pitkän linjan someaktiivi, KTT Miia Kosonen Xamkista. Ilmoittaudu mukaan tästä.