Savonlinnalaisella yrittäjällä 29 000 Instagram-seuraajaa – näin se käy!

Julkaistu 9.3.2020

Laadukasta sisältöä omasta arjesta rennolla otteella – siinä savonlinnalaisen yrittäjän Jenni Koposen menestysresepti Instagramiin. Jennin Kohteessa -tilillä oli vuonna 2020 lähemmäs 29 000 seuraajaa.

Kuinka näin komeisiin lukuihin on päädytty? 

Jennin Instagram-tilin näkyvyys lähti nousuun noin 1,5 vuotta sitten, jolloin lähtötilanne oli nelisentuhatta seuraajaa. Silloin hän muutti sisältöjen tyyliä melko radikaalisti ja teki myös paljon töitä sen eteen: ”Olin aivan superaktiivinen, julkaisin päivityksiä aamuin illoin parhaaseen mahdolliseen kellonaikaan.”

Kasvu oli hyvinkin nopeaa. Ensin meni rikki 10 000 seuraajan raja, sitten 15 000 ja 20 000. Yleisöstä enemmistö on 25-34 -vuotiaita naisia, jotka etsivät kuvista inspiraatiota sisustamiseen.

Seuraajia Jennillä on ympäri maailman, Suomen lisäksi muun muassa Yhdysvalloista, Saksasta, Kanadasta ja Ranskasta. Samalla oma kielitaito on karttunut ja Jenni on saanut tutustua uusiin ihmisiin maailman eri kolkista.

Aktiivisuudessa on toki eroja, osa on hyvin aktiivisia tykkääjiä ja kommentoijia, kun taas toiset seurailevat taka-alalta. Odotetusti kaikkein innokkaimpia ovat käyttäjät, jotka tuottavat sisältöä ja postaavat säännöllisesti omiin sosiaalisen median kanaviinsa.

Somevalmentajien tuntema vanha viisaus onkin, että tavalliselle ihmiselle (ts. ei-julkkikselle) varmin tapa rakentaa toimiva sosiaalisen median verkosto on olla itse aktiivinen ja antaa muille kannustavaa palautetta.

Puhuttiinpa sitten Instagramista tai Twitteristä, helpoimmin alkuun pääsee kasvattamalla ensin omaa verkostoa ja seurattujen tilien määrää.

Älä lannistu, jos ihmiset eivät yhdessä yössä seuraa sinua takaisin. Pitkäjänteisyys palkitaan.

Alkuvaiheen kynnyksen ylittämisen jälkeen ratkaisevaa on sisällön kiinnostavuus ja säännöllinen aktiivisuus. Nämä molemmat vaikuttavat siihen, paljonko saat reaktioita eli kommentteja ja tykkäyksiä. Pidä yllä vuoropuhelua: kaikkiin kommentteihin ja kysymyksiin kannattaa vastata. Peukku peukusta, eli ole kannustava myös muiden käyttäjien tilien suhteen esimerkiksi kommentoimalla heidän päivityksiään.

Et voi odottaa aktiivisuutta omalta verkostoltasi, jos et ole valmis antamaan mitään vastalahjaksi.

KOHTEESSA. – tarina yrityksen takana 

Omien ekologisten paperituotteideni lisäksi tarjoan graafisen suunnittelun ja sisällöntuotannon palveluita niin yksityisille kuin yrityksille. Tuotteissani vahvoina teemoina ovat kasviaiheet sekä luonnonläheinen sävymaailma, jotka luontevasti tukevat kotimaisuutta ja ekologisia arvojani. Viime vuonna avasin verkkokaupan”, Jenni kertoo. Hänellä on myös sisustussuunnittelijan koulutus.

Instagram-tili sai alkunsa muutamia vuosia sitten, kun Jenni opiskeli sisustussuunnittelijaksi.

Haave oman yrityksen perustamisesta kyti jo tuolloin. Jenni päätti tietoisesti aloittaa henkilöbrändäyksen ja tulevan yrityksen nimen tunnetuksi tekemisen.

Keinona oli postata sisustusaiheisia kuvia ja jakaa inspiraatiota muille samoista aiheista kiinnostuneille ihmisille.

Kuvat ovat lähes aina Jennin omasta kodista otettuja sisustusaiheisia julkaisuja. Toisinaan kuvissa saattaa näkyä yrityksen tuotteita. Joskus ollaan työn puolesta messuilla tai hörpitään teetä kotisohvalla. Tekstit ovat pääosin omasta arjesta eli rennolla otteella milloin mitäkin.

Sisältö ei missään vaiheessa ole muuttunut vain tyrkyttäväksi myymiseksi, vaikka tili kantaakin yrityksen nimeä.

Kiinnitä huomiota sisällön laatuun 

Visuaalisissa kanavissa kuvat ovat kaikki kaikessa ja kiinnittävät ihmisten huomion.

Jenni korostaa, että sosiaalisessa mediassa jokainen voi tuottaa juuri sellaista sisältöä kanaviinsa kuin itsestä hyvälle tuntuu. On kuitenkin fakta, että laadun tulee vastata sitä mielikuvaa, jota halutaan välittää.

Tämä on erityisen tärkeää, kun teet yhteistyötä yritysten kanssa, toimit vaikuttajana tai ylläpidät oman yrityksesi tilejä. Sisältö on heti vakuuttavampaa, ammattimaisempaa ja houkuttelevampaa, jos kuvat ovat selkeitä ja hyvälaatuisia, verrattuna siihen, että ne olisi pikaisesti räpsäisty puhelimella, joka vielä heilahtaa kun yrität toisella kädellä pidellä taskulamppua.

Jenni kuvaa järjestelmäkameralla, johon hän on ostanut muutaman erilaisen objektiivin. Toisaalta myös monissa puhelimissa on nykyään niin hyviä kameroita, että valokuvaamisessa pääsee pitkälle jo muutamien perusominaisuuksien opettelulla.

Jos aika tai osaaminen ei itsellä riitä, voit aina kääntyä sisällöntuottajien puoleen. “Meiltä saat apua juuri omaan tarpeeseesi ja voit itse yrittäjänä käyttää aikasi omiin vahvuuksiisi.”

Instagram on tärkeä työväline 

Instagram on maksuton kanava tuoda omaa tekemistä ja osaamista näkyville.

Pidemmällä tähtäimellä kaikki tuotettu sisältö on nähtävissä palvelun kautta, joten markkinointitapana sosiaalinen media on hyvin erilainen kuin esimerkiksi perinteinen lehtimainos.

Kyse ei kuitenkaan ole vaihtoehtojen paremmuudesta tai huonommuudesta, vaan liiketoimintaan parhaiten soveltuvien kanavien valinnasta. Tämä on myös yksi Johda tiedolla -valmennuksemme tavoitteista Digiportaissa.

Erilaisia kanavia yhdistelemällä ja kokeilemalla jokaiselle löytyy se luontevin tapa.

Jenni jatkaa: ”Kun aloitin yritystoiminnan, olin muutaman vuoden ajan ehtinyt pörrätä somen ihmeellisessä maailmassa aktiivisemmin, joten olihan siellä jo jonkinlainen potentiaalinen asiakaskunta olemassa.”

Paitsi suoraa rahallista hyötyä, Instagramiin panostamisesta on ollut valtavasti muitakin etuja, kuten upeat ihmiset ja uudet kontaktit. Joitakin heistä Jenni on tavannut kasvotusten, monien kanssa pidetään lähes päivittäin yhteyttä ja osa on yhteistyökumppaneita, joiden kanssa tehdään töitä ja kehitellään uusia hienoja juttuja. Ikinä ei voi tietää, mitä kaikkea hyvää uudesta kohtaamisesta syntyy!

Ajankäytön haasteet ovat sosiaalisen median tabu 

Moni pienyrittäjä varmasti pohtii tälläkin hetkellä, mistä löytää aikaa ja tilaa some-aktiivisuudelle.

Kuinka paljon sisältöjen tuottaminen, keskusteluun osallistuminen ja verkostojen luominen Jennin kokemuksen mukaan vie aikaa – ja kääntäen, voisiko sitä vastaavasti säästää jossain toisaalla?

Ajankäyttö ja koukuttavuus ovat yksi some-aspekti, jota toisinaan jopa piilotellaan. Kun kanavia on monia ja elämä kiireistä, Jenni kokee aktiivisuuden myös kuluttavaksi. Hurjimman kasvun vaiheessa ”koko homma meni aivan överiksi” ja Jenni kertoo myös tietävänsä hyvin monia saman kokeneita.

Sosiaalisen median ylläpitäminen on oikeasti aika rankka laji, eikä yrittäjälle enää nykyään riitä, että homma hoidetaan vasemmalla kädellä kun sattuu sopiva hetki. Facebook tai Instagram saattavat tietolähteinä ohittaa perinteiset verkkosivut. Jos yritys haluaa olla löydettävissä ja pysyä ajan hermolla, olisi nämäkin asiat hyvä miettiä omalla kohdalla läpi.

Jennin tärkein viesti muille yrittäjille on se, että Instagram on aivan loistava alusta verkostoitua, tuoda omaa toimintaa esille ja antaa yritykselle kasvot. Hänelle on tärkeää näyttää, että yrittäjät ovat ihan tavallisia ihmisiä arjen iloineen ja huolineen. Sosiaalisen median näkyvyyden ansiosta yrityksiä on helpompi lähestyä.

Kokeilkaa, testatkaa ja olkaa leikkisiä, mutta muistakaa välillä pistää puhelin pois kädestä ja keskittyä hetkeen!

Tki-asiantuntija Miia Kosonen (Xamk) vetää Digiportaat -hankkeessa työparinsa Petri Janhusen kanssa Johda tiedolla -valmennusta yrityksille.

Lisää lukemista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *