Google Yritysprofiili – Esittele yritystäsi ilmaiseksi

Julkaistu 9.6.2020

”Onko olemassa keinoa nostaa yrityksen paikallista näkyvyyttä ilmaiseksi Googlessa?”

”On.”

”Enhän minä sitä varmaan itse osaa.”

”Takuuvarmasti pystyt.”

Google Yritysprofiili

Google Yritysprofiili (aiemmin Google My Business) on ilmainen, helppokäyttöinen palvelu, jota suurin osa suomalaisista on joskus käyttänyt etsiessään tietoa paikallisista yrityksistä, palveluista tai tuotteista. 

Kyseessä on Google-haussa normaalien hakutulosten lisäksi esitettävä ns. yrityskortti.

Tietokoneella se on hakutulosten oikealla puolella ja mobiilissa heti hakukentän alla.  

Asiakas hakee aina lähtökohtaisesti helpointa ratkaisua ongelmaansa.

Päivitetty Google Yritysprofiili -yrityskortti luo verratonta lisäarvoa asiakkaalle. 

Yrityskortti on monipuolinen ja yrityksen toiminnan tarpeisiin muokattavissa oleva kokonaisuus – esimerkiksi hotelleilla huonevaraukset ja -hinnat, ravintoloilla pöytävaraukset ja tuotteet. 

Tilin hallinnassa yritys pääsee

  • muokkaamaan perustietoja ja aukioloaikoja,
  • lisäämään kuvia sekä
  • näkemään tilastoja yrityskortille päätyneistä käyttäjistä. 

Yrityskortilla asiakkaille näkyvät perustiedot: 

ESITTELY 

  • Osoite – voi jättää myös pois, jos kotitoimisto 
  • Aukioloajat, myös poikkeusaukioloajat 
  • Puhelinnumero 
  • Verkkosivusto 
  • Suora linkki Google Mapsiin ajo-ohjeineen 

ARVOSTELUT 

  • Googlen tähtiarvostelu – asiakkaiden antamat arviot, myös sanalliset, joihin yritys voi vastata 
  • TripAdvisor 
  • Booking 
Tähti Katsastus Mikkelin Google My Business -sivu.

Huom! Vaikka yritys ei itse olisi luonut Googlen yritysprofiilia, saattaa se silti jo löytyä Googlesta.

Google kerää automaattisesti tietoa eri lähteistä ja muodostaa itse yrityksistä näiden tietojen perusteella kortin.  

Koska kerätty tieto voi löytyä myös vanhentuneista lähteistä, eivät yritysprofiilissa näkyvät tiedot välttämättä pidä paikkaansa.

Tässä tilanteessa oman yritysprofiilin haltuunotto on asiakkaiden tavoittamisen kannalta erittäin tärkeää.

Jopa 40% paikallisia yrityksiä hakevista haluaa tietää aukioloajoista, ja tietojen on oltava oikein. 

Yritysprofiilia hallinnoidessasi pidät samalla huolen siitä, että näkyvyytesi Google Maps -karttaohjelmassa on ajan tasalla. 

Kuinka siis toimia? 

  • Tarkista ensin yrityksesi nimeä hakemalla, tuleeko yrityskortti hakutuloksiin. 
  • Jos tulee, saat Google Yritysprofiilin haltuun klikkaamalla ”Omistatko tämän yrityksen?” tai ”Onko tämä yrityksesi?” Ilmoita se omaksesi ja seuraa annettuja ohjeita. 
  • Jos yritysprofiilia ei löydy, mene osoitteeseen business.google.com ja seuraa ”Hallinnoi nyt” -painikkeen ohjeita. 

Kun yritysprofiili on hallinnassasi, päivitä kaikki tärkeät perustiedot Esittely-välilehdelle.

Lisää vähintään kansikuva, sillä se on tärkein yksittäinen kuva.  

Digiportaiden digikartoituksessa Google-näkyvyys on yksi aihealueista, joista jokaisen yrityksen kanssa keskustelemme.

Tähänastisen kokemuksemme perusteella Google Yritysprofiili on vielä heikosti hallussa paikallisilla yrityksillä. 

Etelä-Savo täyttyy kesäaikaan matkailijoista, jotka tekevät paljon paikallisia Google-hakuja ja käyttävät Google Mapsia. Kuinka moni ajaakaan viitostietä ja mahdollisesti poikkeaa matkan varrella paikallisiin yrityksiin? 

Google korostaa hakutuloksissaan aina ensisijaisesti paikallisia tuloksia, jos niiden näkyvyyden eteen on nähty vähän vaivaa

Älä pelkää arvioita 

Tutkitusti yhä useampi Googlen käyttäjä luottaa muiden antamaan palautteeseen ja ostopäätökset pohjautuvat nykyään paljolti vertaiskokemuksiin. 

Tärkeää ei kuitenkaan ole vain palautteiden saaminen, vaan niihin reagoiminen.

Älä pelkää negatiivisia palautteita, koska voit saada asiakkaan luottamuksen takaisin ja parhaimmillaan tilanne kääntyy päinvastaiseksi, jos vastaat palautteeseen.

Kun asiakas saa negatiiviseen kokemukseensa yritykseltä ratkaisukeskeisen ja vilpittömän vastauksen, luo se yrityksestä luottamuksellisen ja asiakkaistaan huolehtivan kuvan. 

Huomionarvoista on, että vaikka yritys ei itse ole ottanut haltuunsa yritysprofiiliaan, asiakkaat voivat silti antaa sille arvioita. 

Tähti Katsastus Mikkelin asiakkaiden arviointeja yrityksestä.

Uusimpana ominaisuutena Google yritysprofiilissa voi jakaa päivityksiä julkaisujen mukana. Voit esimerkiksi lisätä yritysprofiiliin näkyviin tapahtuman tai tarjouksen. 

Voit myös hallinnoida Google Yritysprofiilia helppokäyttöisen mobiilisovelluksen kautta.  

Google Yritysprofiili onkin siis monipuolinen ja paikallisten asiakkaiden kannalta tärkeä työkalu, jonka käyttö on yrittäjälle helppoa ja maksutonta.  

Heidi Lampinen ja Emmi Liikanen toimivat Digiportaat- hankkeen yritysneuvojina Mikkelissä. Digikartoituksia Mikkelin alueen yrityksille on tehty kohta sadalle yritykselle.  

Lisää lukemista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *