fbpx

Kannattaako pienyrittäjän panostaa Facebook-kampanjoihin? Käyttäjämääriä ajatellen kyllä. Vaikka ne ovat myös Suomessa olleet hienoisessa laskussa huippukevään 2018 jälkeen, on Facebookissa edelleen yli puolet suomalaisista 

Facebookin etuna on tavoittavuuden lisäksi se, ettet maksa potentiaalista ja lupauksesta (kuten perinteisen lehtimainoksen kohdalla), vaan todellisista vaikutuksista. Kotiläksyt on kuitenkin tehtävä hyvin. Facebook palkitsee siitä, että kohdennat sisältösi ihmisille, joita se kiinnostaa. Tällöin maksat näytöistä ja klikeistä vähemmän. 

Huomioithan, ettei yksityisminäsi tarvitse olla Facebook-aktiivi. Meitä Facebook-kriittisiä on Digiportaitten asiantuntijoissakin. Unohda siis statuspäivitykset ja kavereiden lomakuvien kurkkiminen feedistä, oikea osoite on Facebook Business Manager! Esimerkiksi Hootsuiten artikkelista löydät käytännönläheiset ohjeet Business Managerin käytön aloittamiseen. 

Entä tiesitkö, että Facebook tarjoaa myös mainosten hakukoneen, jonka avulla löydät hyviä ideoita omaankin kampanjaasi? 

Tehokas Facebook-kampanja ottaa huomioon seuraavat neljä perusasiaa. 

  • Vakuuttava tarjous. Erottuva, asiakkaille hyödyllinen, konkreettinen, houkuttelee toimimaan. Ilmainen toimitus kuukauden loppuun asti, -20 % näistä tuotteista jne. 
  • Selkeä kohderyhmä. Tästä lisää seuraavassa. 
  • Houkutteleva mainoskuva tai video. Olennainen ja kiinnostava sisältö. Videolla saat todennäköisesti parempia tuloksia mainoskampanjastasi. 
  • Vie käyttäjäsi suoraan oikealle sivulle. Oma ns. laskeutumissivu, johon mainos johtaa. 

Kohderyhmiä on neljää eri tasoa, järjestyksessä matalimmasta sitoutumisesta korkeimpaan: verkkosivuilla kävijät, yrityksen sivusta tykänneet, suoramarkkinointiluvan antaneet, ja jo ostaneet. Tavoitteesi markkinoinnissa on luodata asiakas näiden vaiheiden läpi.  

Jatka asentamalla Facebook Pixel -seurantakoodi verkkosivuillesi. Miksi? Se kerää puolestasi dataa jokaisesta sivujesi vierailijasta ja siitä, mitä he ovat sivuilla tehneet: esimerkiksi ostaneet, lukeneet artikkelin tai täyttäneet yhteydenottolomakkeen.  

Pienen yrityksen yleisömassa ei välttämättä kata tuhansia ihmisiä. Tällöin avuksi tulevat ns. lookalike -kohderyhmät eli samankaltaiset ihmiset kuin sivustolla jo aiemmin vierailleet. Kohdenna kampanjasi heihin. 

Määrittele tavoite ja budjetti. Kampanjasi ROI (return of investment) eli tuotto sijoitetulle pääomalle lasketaan näin: jos sijoitat kampanjaan 150 euroa ja saat lisämyyntiä 1500 euroa, on ROI (1500 e – 150 e) / 150 e * 100 % eli 900 %. Miniminä voidaan pitää 3x tuottoa. 

Tee kuvien ja tarjousten kanssa A/B -testausta: kumpi vaihtoehto toimii paremmin? Testaa, kokeile ja ennen kaikkea tutustu Facebookin tarjoamaan tulosdataan. Saatat oppia muutamassa viikossa enemmän asiakkaistasi kuin kilpaileva yritys vuosikymmenessä. 

Tki-asiantuntija Miia Kosonen ja it-asiantuntija Petri Janhunen (Xamk) vetävät Digiportaat -hankkeessa Johda tiedolla -valmennusta yrityksille. 

Tiesitkö, että Digiportaat kouluttaa Facebookin mainosalustaan Savonlinnassa ja Mikkelissä. Hankkeen koulutustarjonnan löydät täältä: https://digiportaat.fi/digikoulutukset/