Digitaalisen markkinoinnin keinot – 7 eri tapaa

Yrityksen on hyvä olla paikalla siellä missä asiakkaat ovat – eli verkossa. Viimeistään nyt onkin hyvä aika ottaa digitaalisen markkinoinnin keinot haltuun, sillä digimarkkinoinnista on hyötyä kaikenlaisille ja kaikenkokoisille yrityksille.

Tietoisku heti alkuun: suomalaisista 93 % on joskus käyttänyt internetiä ja 82 % käyttää sitä useamman kerran päivässä. Viime syksyn aikana 57 % suomalaisista oli myös tehnyt ostoksia verkossa. (Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2021.)

Käydään aluksi lyhyesti läpi, mitä digitaalinen markkinointi tarkoittaa ja mitä etuja sillä voidaan saavuttaa.

Digitaalisella markkinoinnilla tarkoitetaan kaikkea markkinointia, joka toteutetaan digitaalisessa ympäristössä. Perinteinen markkinointi taas sisältää muut markkinoinnin keinot kuten lehti-, televisio- ja radiomainonnan, mainoskyltit, esitteet, suoramarkkinoinnin ja lentolehtiset.

Digitaalisella markkinoinnilla on useita sellaisia hyötyjä, joita perinteisellä markkinoinnilla voi olla vaikeampi saavuttaa. Digimarkkinoinnin hyötyjä ovat:

  • näkyminen verkossa parantaa koko yrityksen näkyvyyttä
  • periaatteessa on mahdollista saavuttaa lähes rajaton yleisö
  • verkossa voidaan kohdata helposti uusia ja vanhoja asiakkaita
  • tietoa voidaan kerätä myös asiakkaiden käyttäytymisestä
  • kommunikointi on yleensä kaksisuuntaista (toisin kuin perinteisessä markkinoinnissa, jossa markkinointiviestit välittyvät vain yhteen suuntaan yritykseltä asiakkaalle)
  • digimarkkinointia voidaan kohdentaa mm. sijainnin, iän, sukupuolen, mielenkiinnon kohteiden ja verkkosivuilla käyttäytymisen perusteella
  • markkinoinnin mittaamiseen on paljon välineitä ja mittaus on tarkkaa.

Digitaalista ja perinteistä markkinointia kannattaa kuitenkin yhdistellä aina tarpeiden mukaan. Useampaa kanavaa käyttämällä yritykselläsi on enemmän mahdollisuuksia löytää kiinnostuneet asiakkaat. Parhaimmillaan kanavat tukevat toinen toistaan.

Käydään seuraavaksi läpi 7 eri tapaa tehdä digimarkkinointia.

1. Yrityksen oma verkkosivusto digitaalisen markkinoinnin perustana

Ensimmäinen askel digimarkkinoinnissa on tuoda yritys esille verkossa. Digitaalisen markkinoinnin perustan muodostavat yrityksen omat verkkosivut, joten kannattaa aloittaa niistä.Kaikki liiketoiminnan kannalta tärkeimmät konversiot, kuten ostaminen tai lomakkeen täyttäminen tapahtuvat verkkosivuilla. Muut digimarkkinoinnin keinot taas toimivat enemmänkin tukena ja niiden perimmäisenä tarkoituksena on johdattaa kävijät perille yrityksesi verkkosivuille.

Verkkosivustolla on hyvä huomioida seuraavat:

  • informatiivinen, asiakaspolun eri vaiheet huomioiva ja kiinnostava sisältö
  • visuaalisuus, omaan brändiin sopiva ulkoasu
  • helppokäyttöisyys ja selkeys: sivuilla on helppo liikkua, ja esim. yhteystiedot löytyvät nopeasti
  • responsiivisuus: sivut toimivat mobiililaitteilla ja eri näytöillä
  • sivujen nopea latautuminen
  • sivut löytyvät hakukoneista.

Verkkosivuja voi ajatella kuten kivijalkamyymälää: siisti ja toimiva ympäristö pitää asiakkaat tyytyväisinä ja houkuttelee myös uusia asiakkaita ostamaan.

2. Hakukoneoptimointi digitaalisen markkinoinnin apuna

Jotta verkkosivustosi voisi tulla löydetyksi, kannattaa panostaa niiden hakukoneoptimointiin.

Hakukoneoptimoinnilla (SEO, Search Engine Optimization) verkkosivuston sisältöä muokataan sellaiseksi, että sivusto nousee ensimmäiselle hakutulossivulle ja mieluiten mahdollisimman ylös. Hakutuloksissa sijoittumiseen voidaan vaikuttaa:

  • kehittämällä jo sivulla olemassa olevaa sisältöä
  • tuottamalla sivustolle uutta, asiakkaalle arvokasta sisältöä
  • optimoimalla sivuston rakennetta
  • lisäämällä sivuston sisäisiä linkityksiä
  • poistamalla sivustolla olevat tekniset haasteet
  • parantamalla sivujen latausnopeutta
  • ja tietenkin keräämällä dataa, analysoimalla sitä ja kehittämällä sivustoa näiden pohjalta.

Hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa avainsanatutkimuksella. Sen avulla etsitään oman toiminnan kannalta tärkeimmät ja haetuimmat hakusanat ja -termit. Hyvä avainsana on tarpeeksi suosittu, muttei kuitenkaan liian kilpailtu. Avainsanan tulee myös vastata sivuston sisältöä. Avainsanatutkimusta tehdessä kannattaa pitää mielessä myös oma kohderyhmä. Lue lisää hakukoneoptimoinnista täältä.

3. Hakusanamainonta digitaalisessa markkinoinnissa

Toinen tehokas keino saada liikennettä omille sivuille on Googlen hakusanamainonta (SEM, Search Engine Marketing). Sen avulla voidaan tavoittaa etenkin jo pitkällä ostoprosessissa olevaa kohdeyleisöä. Asiakas, joka hakee Googlesta esimerkiksi lähialueen kampaamoita, on todennäköisesti tehnyt jo jonkin asteisen päätöksen ajan varaamisesta. Mainonta kohdistuu siis oikeasti sellaisiin henkilöihin, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.

Hakusanamainonnassa ostetaan mainostilaa hakukoneiden hakutulossivuilta orgaanisten hakutulosten yläpuolelta. Google tarjoaa erilaisille kampanjoille erilaisia hintatarjousstrategioita, jotka perustuvat klikkauksiin, impressioihin, konversioihin tai katselukertoihin. Isoja alkupääomia ei kuitenkaan tarvita ja kokeilemaan voi lähteä hyvinkin matalalla kynnyksellä. Mainosbudjettiakin voi muokata kesken kampanjan, ja maksu menee vain todellisista tuloksista.

Myös hakusanamainonnassa kannattaa hyödyntää avainsanatutkimuksen tuloksia.

Vinkki! Testaa hakusanamainontaa etenkin yrityksesi tärkeimpinä sesonkeina.

Henkilö istuu työpöydän ääressä, jolla kannettava tietokone ja kirjoja.

4. Display-mainonta digimarkkinoinnissa

Googlesta voi pyrkiä ottamaan kaiken ilon irti hyödyntämällä sen omaa display-mainontaa. Sen avulla voidaan tehdä tarkasti kohdistettua ja visuaalisesti näyttävää mainontaa. Yleisimpiä muotoja ovat bannerimainokset (eli yleensä suorakaiteen muotoiset, klikattavat kuvamainokset), mutta myös video- ja tekstimainokset ovat yhtä lailla mahdollisia.

Mainoksia voidaan näyttää display-verkoston kautta miljoonilla eri verkkosivustoilla, kuten eri uutissivustoilla, mobiilisovelluksissa ja Youtubessa, eli kaikilla Googlen omistamilla ja sen kanssa kumppannuussopimuksen tehneillä sivustoilla.

Display-mainonnalla on mahdollista kasvattaa etenkin brändin tunnettuutta. Lisäksi se toimii hyvin uudelleenmarkkinoinnissa, jolloin mainos näytetään jo aiemmin verkkosivuillasi vierailleille asiakkaille.

5. Sosiaalinen media digitaalisessa markkinoinnissa

Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, LinkedIn, TikTok, YouTube, Pinterest… Siinäpä hengästyttävä määrä somekanavia. Pitäisikö yrityksen olla esillä kaikissa? Ei pidä, vaan käytettävät kanavat kannattaa valita aina sen mukaan, missä oma kohderyhmäkin viettää aikaansa.

Aluksi kannattaa aloittaa yhdestä tai kahdesta kanavasta, ja ottaa ne kunnolla haltuun. Tämän jälkeen voi harkita muitakin kanavia. Karkeasti sanottuna Facebook ja Instagram ovat usein luontevia kanavia pk-yrityksille oman somemarkkinoinnin aloittamiseen. Näitä kahta on myös helppo hallita samasta paikasta.

Sosiaalisen median markkinointi vaatii:

  • kohderyhmän tuntemista
  • aktiivista sisällöntuotantoa
  • aikaa vuorovaikutukselle yleisön kanssa
  • selkeän sisältöstrategian.

Hyvä suunnittelu auttaa itseäsi, kun tiedät, mitä haet somesta ja mitkä ovat tavoitteitasi. Sinun on myös helpompi erottautua muista yrityksistä. Kannattaa siis

  • jakaa suunnitelmallisesti omia sisältöjä
  • reagoida muiden päivityksiin
  • aloittaa keskusteluja ja osallistua niihin.

Päivityksissä kannattaa hyödyntää tekstin lisäksi kuvia ja videoita. Näin pystyt kasvattamaan näkyvyyttäsi ja jäät ihmisten mieliin.

Voit myös kokeilla tehdä somea omalla henkilöbrändilläsi, sillä usein inhimillisyys, tarinat ja säröisyys kiinnostavat enemmän kuin pelkästään myytävät tuotteet tai palvelut. Toki niitäkin kannattaa tuoda esiin, mutta ei välttämättä jokaisessa päivityksessä.

Yksi kokeilun arvoinen vinkki on hyödyntää esimerkiksi Instagramin tarinaominaisuutta, jossa voi jakaa visuaalista, nopeasti kulutettavaa ja sitouttavaa sisältöä. Jo pienemmälläkin, mutta sitoutuneella seuraajakunnalla voi saavuttaa hyvän määrän myyntiä.

Sosiaalisessa mediassa voi toimia täysin ilmaiseksikin, mutta näkyvyyttä kannattaa usein kasvattaa maksullisen mainonnan avulla, sillä orgaanisten päivitysten näkyvyys on rajoittunutta. Somekanavat tarjoavat mainontaan ja sen mittaamiseen omat työkalunsa.

Henkilö valmistelee puhelinta kuvaamista varten. Somemarkkinointi on yksi digitaalisen markkinoinnin keinoista.

6. Sähköpostimarkkinointi ja digimarkkinointi

Sähköpostimarkkinoinnin avulla voidaan tehdä toimivaa markkinointia kustannustehokkaasti ja samalla asiakassuhdetta syventäen. Sähköpostimarkkinointi sopiikin kaikille yrityksille kokoon katsomatta.

Yksi sähköpostimarkkinoinnin parhaista puolista on, että uutiskirjeen tilaajat ovat jo valmiiksi ilmaisseet kiinnostuksensa yritystäsi kohtaan tilatessaan kirjeen. Viestintä on myös pitkälti omissa käsissäsi, koska voit määritellä kuka saa viestisi ja milloin. Sähköpostimarkkinointiin on myös tarjolla useita erilaisia työkaluja ilmaiseksi.

Myös sähköpostimarkkinoinnin tuloksia kannattaa seurata, eli mm. sitä, kuinka moni on avannut uutiskirjeen, kuinka monta kirje on avattu kertaa ja mitä linkkejä kirjeestä on klikattu sekä kuinka moni on lopettanut tilauksen. Näitä seuraamalla saat tietoa siitä, mikä uutiskirjeesi tilaajia kiinnostaa.

7. Muut digitaalisen markkinoinnin keinot

Digitaalisen markkinoinnin keinot eivät lopu vielä tähän, sillä vaihtoehtoja on monia muitakin.

Koska sekä asiakkaat että hakukoneet tykkäävät säännöllisesti päivittyvästä ja kiinnostavasta sisällöstä, voi olla hyvä idea perustaa oma blogi. Aiheissa kannattaa muistaa oma kohderyhmä, mutta muuten blogiin voi kirjoittaa lähes mistä tahansa aiheesta, esim. yrityksen palveluista, alan ajankohtaisista uutisista, trendeistä tai muista vinkeistä. Jos myyt esimerkiksi grillejä, blogisi aihe voisi olla vaikkapa ruoanlaitto ulkona ympäri vuoden.

Toinen viime vuosina entistä suositummaksi tullut digimarkkinoinnin muoto on vaikuttajamarkkinointi. Vaikuttajamarkkinoinnissa yhteistyötä tehdään sosiaalisesta mediasta tutun vaikuttajan kanssa, joka mainostaa tuotteitasi tai palvelujasi omille seuraajilleen.

Edellisten lisäksi on mahdollista kirjoittaa vaikkapa oma e-kirja, pistää pystyyn oma podcast tai muuten panostaa sisältömarkkinointiin. Voit myös yhdistellä maksutonta ja maksullista mainontaa. Vain mielikuvitus (ja harmillisesti usein myös aika) on rajana.

Mitä menestyminen vaatii?

Digitaalisessa markkinoinnissa menestyminen vaatii:

  • realististen tavoitteiden asettamista
  • tulosten seuraamista ja mittaamista
  • mukautumista muutoksiin
  • trendien mukana pysymistä.

Kaikessa markkinoinnissa kannattanee miettiä hintaa enemmän sitä, kuinka paljon mainonnalla on mahdollista tehdä lisää liikevaihtoa niin, että se on kannattavaa.

Kaksi erilaista kaaviota kuvituskuvassa. Tulosten seuraaminen on yksi digitaalisen markkinoinnin perustoimenpiteistä.

Kun lähdet suunnittelemaan digitaalista markkinointia, kysy itseltäsi ainakin nämä kysymykset:

  • Mitä keinoja ja kanavia yritykselläni on jo käytössä?
  • Missä haluaisin laajentaa yritykseni näkyvyyttä?
  • Millaisia tavoitteita minulla on?
  • Kuinka paljon minulla on käytettävissäni aikaa markkinointiin?
  • Millä erotun kilpailijoista?
  • Keitä ja millaisia asiakkaani ovat? Missä he viettävät aikaansa?
  • Millaisesta sisällöstä asiakkaani pitävät?
  • Kuinka voisin huomioida sisällöntuotannossa eri ostopolun vaiheet?
  • Lähtisinkö liikkeelle omalla henkilöbrändillä vai toisinko esille enemmän yritystä?

Tule mukaan Digiportaiden koulutuksiin, sparraukseen tai valmennusohjelmiin!

Jäitkö vielä miettimään, kuinka avainsanatutkimus tehdään käytännössä? Entä millainen sisältö sosiaalisessa mediassa toimii parhaiten? Tai kuinka digimarkkinoinnin tuloksia voidaan mitata?

Jos kaipaat apua digitaalisen markkinoinnin aloittamiseen, toteuttamiseen tai mihin tahansa digimarkkinointiin liittyen, tervetuloa mukaan Digiportaiden koulutuksiin, sparraukseen tai valmennusohjelmiin!

Jos sinulle ei ole vielä tehty digiosaamiskartoitusta, jätäthän yhteystietosi, niin lähin yritysneuvojamme ottaa sinuun yhteyttä.

Jos digiosaamisesi on jo kartoitettu, pääset ilmoittautumaan koulutuksiin suoraan koulutuskalenterista.

Kirjoittaja: Heli Saali, Digiportaat 2.0

Lähteet: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2021. Tilastokeskus. Päivitetty 30.11.2021. Saatavissa: Tilastokeskus – Tilastot aiheittain – Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö

Lisää lukemista