Ekin Eräelämyksen yrittäjä otti digiaskeleen kohti nykyaikaista markkinointia

Teksti: Erja Eliala

Matkailuyrittäjä Aki Virolainen tietää, että alan aallonharjalla pysyminen vaatii digitaitoja ja halua verkostoitua muiden yrittäjien kanssa.

Ekin Eräelämysten yrittäjä Aki Virolainen uskoo, että Järvi-Suomessa on potentiaalia ja puitteita nousta Lapin veroiseksi kansainväliseksi matkailukohteeksi.

–Sitä en osaa sanoa, viekö se aikaa kymmenen vai sata vuotta, mutta jollakin aikajänteellä se tapahtuu.

Savonlinnalaismies on toiminut päätoimisena matkailuyrittäjänä puolisentoista vuotta. Virolaisen perspektiivi yrittäjyyteen on kuitenkin pidemmältä ajalta, sillä hänen Erkki-isänsä perusti Ekin Eräelämyksen jo vuonna 1998. Yritys eli hiljaiseloa, kunnes vuonna 2008 isä ja poika päättivät laittaa toiminnan kunnolla käyntiin. Virolainen työskenteli yrityksessä sivutoimisesti – päätyökseen hän toimi Sulkavan yrittäjyyslukion rehtorina.

– Pari vuotta sitten ajattelin, että nyt jos koskaan on korkea aika tehdä urallani jotain muuta. Isän yrityksen jatkaminen tuntui luontevalta vaihtoehdolta.

Ekin Eräelämys vuokraa kahta Enonkosken Vetojärven ja Vuorijärven rannalla sijaitsevaa talviasuttavaa mökkiä, katettua kalastusvenettä sekä oheisvälineitä, kuten sup-lautoja ja kajakkeja.

– Yhteistyössä muiden matkailuyrittäjien kanssa pystyn tarjoamaan välineitä isommallekin porukalle ja rakentamaan matkailijoille monipuolisia palvelupaketteja.

Virolainen sanoo, että uusi ura edellytti perehtymistä nykyaikaiseen markkinointiin. Oman digiaskeleensa hän otti reilu vuosi sitten kuultuaan Digiportaat-hankkeesta, jonka tavoite on tukea pk-yritysten kilpailukykyä muun muassa tarjoamalla erilaisia digimarkkinointiin liittyviä koulutuksia.

– Aluksi yritysneuvoja kävi läpi yritykseni kotisivut ja kartoitti kehittämistä vaativat seikat. Minulle tärkeintä oli oppia käyttämään digimarkkinointikanavia, joten aloitin digimarkkinoinnin koulutuksen syksyllä 2022.

Keväällä päättyneen koulutuksen helmeksi yrittäjä nostaa yrityskohtaisen sparrauksen.

– Digimarkkinointikanavat otettiin haltuun konkreettisesti. Itse otin käyttöön Google- ja Facebook-markkinoinnin. Koulutuksen myötä osaan tehdä Canvalla perusmainoksia, mutta ymmärrän, milloin kampanja on parasta jättää ammattilaiselle.

Koulutuksen aikana Virolainen täydensi kotisivujaan myös Johku-varausjärjestelmällä.

– Kun kotisivuilla on toimiva varausjärjestelmä, ei varausta varten tarvitse mennä Airbnb-sivustolle.

Virolainen listaa koulutuksen etuihin myös mahdollisuuden verkostoitua toisten yrittäjien kanssa ja solmia kumppanuuksia.

– Yhden miehen organisaationa voin laajentaa toimintaani verkostojen kautta. Jatkossa pelkkä mökki ei riitä, vaan asiakkaiden houkuttelemiseksi tarvitaan muita palveluja.

Digitaalisen markkinoinnin välineiden käyttöönoton vaikutukset liikevaihtoon realisoituvat Virolaisen mukaan näkyvämmäksi sesongin ulkopuolella, jolloin kalenteri ei täyty automaattisesti.

– Pitkällä tähtäimellä on mielenkiintoista seurata Google Analyticsin kautta, kuinka suuri osa sivustolla kävijöistä tekee ostopäätöksen.

Kaikkiaan Virolainen näkee Digiportaat-hankkeen merkittävänä palveluna pienyrittäjille, joilla ei muuten olisi resursseja kartoittaa koulutustarjontaa eikä varaa maksaa suuria summia sparrauksesta.

– Erilaisia koulutuksia on runsaasti, mutta sen itselle sopivimman löytäminen ei ole helppoa. Digiportaissa kaikki on tehty yrityslähtöisesti.

Lisää lukemista