Laita omat nettisivut kuntoon tai kaadat vettä vuotavaan ämpäriin

Omat nettisivut ratkaisevat digimarkkinoinnissa

Onko niillä oman yrityksen nettisivuilla nyt niin suurta merkitystä?

Julkaistu 13.7.2022

Moni yrittäjä kysyy edelleen, että

  • ei kai yrityksellä ole pakko olla omia kunnollisia nettisivuja, kun me käytämme enimmäkseen Facebookia ja/tai Instagramia?
  • voimmeko hoitaa nettisivut laittamalla sivuille automaattisesti päivittyvän someseinän?
  • onko sillä oikeasti merkitystä, mitä meidän nettisivuilla on?
woman, question mark, person-687560.jpg

Mietitäänpä hetki nettisivujen merkitystä ja käydään asia läpi muutaman havainnollistavan esimerkin avulla

Tilanne 1: Mainostat somessa tai Googlessa tuotetta, jonka veroton hinta on 50 euroa ja kate 30 euroa.

Skenaario 1: Sinulla on hyvä mainos ja saat klikkejä 50 sentin hintaan eli 200 kävijää 100 eurolla mutta sivustosi on huono ja vain 1 % kävijöistä ostaa tuotteen

Sivusi konversioprosentti on vain 1,0 koska

  • nettisivujesi teksteissä puhutaan enimmäkseen itsestäsi/yrityksestäsi ja
  • kerrot vain tuotteen ominaisuuksista etkä sen asiakkaalle tuomista hyödyistä tai tuloksista, tai
  • sinulla puuttuu esimerkiksi kokonaan myyntisivu (eli mainosten klikkaajat ohjataan etusivulle).

Näin ollen

  • saamastasi 200 kävijästä vain 2 ostaa tuotteen eli kassaan kilahtaa 60 euroa voittoa
  • mainoksesi on tappiollinen koska sijoitit siihen 100 euroa

Lopputulos:

Heität käytännössä rahaa roskakoriin tai lahjoitat rahaa Googlelle tai Facebookille

man, old, senior-4483768.jpg

***

Skenaario 2: Mainoksesi toimii edelleen mutta nettisivusi ovat “OK”

Sivustollasi on jo hieman mietitty asioita, minkä ansiosta 2 % sivustosi kävijöistä ostaa tuotteen eli

Saat hyvällä mainoksella somen kautta edelleen 100 eurolla 200 kävijää sivustollesi, ja koska sivustosi on OK

  • 2 % heistä eli 4 kävijää ostaa tuotteesi
  • kassaan kilahtaa 4 x 30e eli 120 euroa

Lopputulos:

Hyvä mainoksesi tuottaa yrityksellesi 1,2-kertaisena sen, mitä sijoitat mainoksiin mutta pienikin muutos voi aiheuttaa sen, että mainos ei kohta enää tuotakaan voittoa.

money, grow, gain-5067419.jpg

***

Skenaario 3: Nettisivusi ja liidienkeräys ovat oikeasti kunnossa

Sivustollasi on hyvä myyntisivu ja sekä ostaminen että maksaminen on helppoa, joten 4 % kävijöistä ostaa tuotteen (mikä sekin on vielä hyvin maltillinen luku) ja 5 % kävijöistä liittyy myös postituslistalle, jotta voit viestiä heille jatkossa suoraan eli nyt tilanteesi onkin seuraava:

Mainos toimii edelleen samalla tavoin hyvin ja saat 100 eurolla 200 kävijää sivustollesi…

…mutta koska sivustosi on kunnossa

  • 4 % heistä eli 8 kävijää ostaa tuotteesi
  • kassaan kilahtaa 8 x 30e eli 240 euroa

Lopputulos:

Hyvä mainoksesi tuottaa yrityksellesi 2,4-kertaisena sen, mitä sijoitat mainoksiin – eli sinulla on käytännössä “kone, joka painaa rahaa”.

money, finance, business-2696238.jpg

Bonus 1: Tämän lisäksi saat jokaisesta sadasta kävijästä 5 henkilöä sähköpostilistallesi ja voit ryhtyä rakentamaan luottamussuhdetta heidän kanssaan järkevällä sähköpostimarkkinoinnilla (katso lisää fiksusta sähköpostimarkkinoinnista tästä) ja nykyisen gdpr- ja evästesäädösten ansiosta saat lisättyä noin puolet mainoksen klikkaajista (mutta ei-ostaneista) Facebookin kohderyhmään.

Tämän ansiosta voit tehdä vain heille kohdistetun ns. retargeting-mainoksen, josta saat todennäköisesti lisää kauppaa ja tilaajia postituslistallesi.

Bonus 2: Koska konversio-optimointi (lue lisää digimarkkinoinnin termeistä tästä artikkelista) tarkoittaa usein myös nettisivusi tekstien optimointia, saat todennäköisesti myös enemmän kävijöitä Googlesta, koska sivuillasi puhutaan niistä asioista, joilla ihmiset tekevät hakuja.

Tilanne 2: Mainostat ilmaista minikurssia (tai ladattavaa opasta), jonka jälkeen pyrit myymään 100 euron hintaisen laajemman verkkotuotteen

Mainoksesi (Google, Facebook tms) on kunnossa

Sinulla on edelleen hyvä mainos somessa ja koska mainostat maksullisen tuotteen sijaan ilmaista tuotetta, saat klikkauksia 20 sentin hintaan eli saat sivustollesi 500 kävijää 100 euron panostuksella.

Skenaario 1: Minikurssin ilmoittautumissivu ja verkkokurssin myyntisivu ovat huonot

Minikurssin ilmoittautumissivun (tai oppaan lataussivun) konversioprosentti on vain 10 % eli vain joka 10. kävijä ilmoittautuu kurssille (tai tilaa ilmaisen oppaan).

Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, ettei lataussivu herätä tunteita koska kerrot tulosten ja hyötyjen sijaan itsestäsi tai omasta yrityksestä.

Lisäksi maksullisen jatkokurssin sivu on myös huono, joten minikurssin käyneistä henkilöistä vain kaksi sadasta eli 2 % ostaa 100 euron hintaisen laajemman verkkokurssisi.

Maksullisen kurssin kate eli tuotto on 100 % koska se on valmis ja aina saatavilla, eli tilanteesi on seuraava:

  • 500 kävijästä viisikymmentä (50) henkilöä tilaa minikurssin ja
  • yksi viidestäkymmenestä minikurssin käyneestä ostaa 100 euron hintaisen kurssin

Lopputulos:

Saat 100 euroa myyntiä kun laitat mainontaan 100 euroa eli käytät työaikaasi vain mainoskanavien rahoittamiseen …mutta jos tilanne heikkenee yhtään, mainoksesi alkaa tuottaa tappiota.

despaired, businessman, business-2261021.jpg

***

Skenaario 2: Sinulla on hyvä ilmoittautumissivu ja myyntisivu

Nyt omilla nettisivuillasi on

a) hyvin mietitty ja optimoitu minikurssin liittymissivu, jonka konversioprosentti on 40% ja

b) hyvä maksullisen kurssin myyntisivu, jolle ohjaat minikurssisi kävijöitä, joten neljä sadasta minikurssin käyneistä henkilöistä eli 4 % ostaa laajemman 100 euron hintaisen kurssin (joka sekin on aika maltillinen luku hyvälle myyntisivulle, johon ohjataan vain jo ilmaisen kurssin käyneitä eli lämpimiä asiakkaita), joten

  • 500 kävijästä kaksisataa (200) henkilöä tilaa ilmaisen minikurssin ja
  • Kahdeksan (8) minikurssin 200 tilaajasta ostaa maksullisen sadan euron kurssisi

Lopputuloksesi on siis:

Aina kun käytät ilmaisen minikurssin mainontaan 100 euroa, saat 800 euroa myyntiä eli mainoksiin käyttämäsi raha tulee sinulle 8-kertaisena takaisin

piggy, bank, money-2889050.jpg

Bonus: Maksavien asiakkaiden lisäksi saat sähköpostilistallesi 192 ei-ostanutta tilaajaa, joille voit yrittää tehdä fiksua sähköpostimarkkinointia ja saada kaupan lopulta sitä kautta.

Joten, oletko edelleen sitä mieltä, että omilla nettisivuilla ei ole tänä päivänä niin väliä?

Jos onnistuin vakuuttamaan sinut omien nettisivujesi merkityksestä ja haluat apua nettisivujesi optimointiin, ota rohkeasti yhteyttä Digiportaat-hankkeen asiantuntijoihin

Lisää lukemista