Pinterest – visuaalinen hakukone, muistitaulu ja mainonnan väline

Julkaistu 15.8.2022

Pinterest on sosiaalisen median kanava, jossa jaetaan inspiroivaa sisältöä kuvien ja videoiden muodossa ja tallennetaan sitä tauluiksi. Yrityksille Pinterest on kanava olla näkyvillä, tavoittaa kohderyhmiä ja saada liikennettä omille sivuille. Siellä voidaan myös tuoda esille omaa osaamista, yrityksen tuotteita ja palveluita sekä tarjota asiakkaille lisäarvoa erilaisten sisältöjen ja materiaalien muodossa. Yksi Pinterestin eduista on se, että sisältö elää sillä lähes ikuisesti verrattuna monen muun somekanavan joskus jopa vain minuuteissa mitattavaan elinkaareen.

Yritys voi toimia Pinterestissä täysin ilmaiseksi laittamatta sinne euroakaan, mutta myös maksullinen mainonta on mahdollista. Mainonta toimiikin Pinterestissä luontevana osana muuta sisältöä, sillä se ei ole luonteeltaan muuta selailua keskeyttävää. Koska Pinterestistä etsitään uusia ideoita, ei brändien läsnäoloa koeta siellä samalla tavalla häiritsevänä kuten joskus muissa kanavissa. Päin vastoin, Pinterestissa hyvä sisältö koetaan inspiroivana. 

Pinterestin mukaan suurin osa palvelun käyttäjistä kertoo aloittavansa uuden projektin suunnittelun juuri Pinterestistä. Lisäksi käyttäjät myös ostavat itseään kiinnostavia tuotteita ja palveluita nähtyään niitä ensin Pinterestissä. Ostokset ovat tyypillisesti määrällisesti ja arvollisesti suurempia, kuin muissa kanavissa keskimäärin. Koska Pinterestissä suunnitellaan nimenomaan tulevaisuutta ja tulevia ostoksia, voidaan ostavat asiakkaat tavoittaa jo ennen kilpailijoita. Eikö kuulostakin houkuttelevalta?

Mikä on Pinterestin idea?

Pinterestissä jokainen käyttäjä voi luoda profiilistaan oman näköisensä tallentamalla muistiin itseään kiinnostavia kuvia, videoita ja linkkejä. Palvelu ohjaa käyttäjää juuri hänelle sopivan sisällön pariin näyttämällä omiin hakuihin ja tallennuksiin perustuvia suosituksia. Lisäksi palvelua voi käyttää visuaalisena hakukoneena, joten itseä kiinnostavien asioiden löytäminen on helppoa. Inspiroitumisen ja ideoinnin lisäksi Pinterestiä voi hyödyntää esimerkiksi

  • kodin sisustuksen tai juhlien ruokalistan suunnitteluun,
  • erilaisten projektien toteuttamiseen,
  • vaihtoehtojen kartoittamiseen,
  • ostosten suunnitteluun ja
  • kiinnostavien ideoiden ja tuotteiden muistilistana.

Pinterest onkin monelle ideoinnin alkulähde, josta löytyy samalla kertaa sekä inpsiraatio että tuotteet ideoiden toteuttamista varten. Koska Pinterestiin linkitettyä sisältöä pääsee helposti tutkimaan sen alkulähteiltä, on palvelun avulla myös helppo herättää ideat eloon.

aspirations, memories, reminder-2800841.jpg

Miten yritys voi hyötyä Pinterestin käytöstä?

Pinterestiä aktiivisesti ja pitkäjänteisesti käyttämällä yritys voi esimerkiksi kasvattaa omaa tunnettuuttaan, tavoittaa kohderyhmiään ja sitouttaa käyttäjiä. Myös kävijäliikennettä verkkosivuilla tai verkkokaupassa on mahdollista kasvattaa linkittämällä Pinterestiin sisältöä suoraan näistä. Samalla yrityksen hakukonenäkyvyys paranee, eli Pinterestin käyttäminen on samalla hakukoneoptimointia. Lisäksi yritys pystyy mainostamaan omia tuotteitaan ja parhaimmillaan lisäämään myyntiään Pinterestin avulla.

Esimerkiksi ByPias-vaatemerkin perustaja Pia Ehrlund on kertonut, että Pinterest on yrityksen käyttämistä sosiaalisen median kanavista kaikista tärkein ja suurin kansainvälisen näkyvyyden osalta. Hänen mukaansa Pinterestissä kuvien jakamisella ja pinnaamisella saadaan parasta näkyvyyttä, sillä palvelua käyttävät juuri kaikki oikeat ihmiset.

Millaiselle yritykselle Pinterest sopii?

Pinterestin mukaan palvelu sopii kaikenlaisille brändeille. Suosittuja teemoja siellä ovat erityisesti ruokaan ja juomaan, kodin sisutukseen, käsitöihin ja muotiin sekä kauneuteen ja hyvinvointiin liittyvät aiheet. Jos siis yrityksen tuotteet tai palvelut liippaavat läheltä kyseisiä aiheita, on Pinterest hyvin todennäköisesti toimiva kanava yritykselle.

Maailmanlaajuisesti Pinterestillä on käyttäjiä yli 433 miljoonaa, joista Suomessa noin miljoona. Yli 60 % käyttäjistä on naisia, mutta miesten osuus on kasvanut vuosi vuodelta. Pinterestin mukaan Yhdysvalloissa palvelun käyttäjistä 45 % tienaa yli 100 000 dollaria vuodessa, joten kanavasta tavoitetaan hyvin todennäköisesti maksukykyisiä asiakkaita. Suomessa Pinterestiä käyttäviä yrityksiä on vielä suhteellisen vähän, joten tarjoaa se hyvän kanavan olla näkyvillä ja tavoittaa kohderyhmiä. Palvelussa on siis myös mahdollista tavoittaa ostoa suunnittelevat asiakkaat jo ennen kilpailijoita.

idea, creative, solution-3143684.jpg

Millainen sisältö toimii Pinterestissä?

Pinterestissä suosituinta sisältöä ovat aina olleet kuvat, mutta myös videoita ja esim. infografiikoita käytetään palvelussa paljon. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että Pinterestiin lisättävän sisällön tulee olla visuaalisesti miellyttävää, inspiroivaa ja hyödyllistä, jotta se kiinnostaa ihmisiä. Hyvä idea voi olla esimerkiksi tarjota ideoita yrityksen myymistä tuotteista, niiden uusista käyttötarkoituksista tai tavasta yhdistellä tuotteita keskenään.

Yrityksen kannattaa jakaa sisältöjä suoraan omilta verkkosivuilta tai verkkokaupasta, jolloin tätä kautta saadaan myös kävijöitä näihin kanaviin. Omien kuvien lisäksi Pinterestissä on hyvä pinnata eli tallentaa myös muiden lisäämiä, asiakkaille hyödyllisiä tai muuten yrityksen tyyliin sopivia kuvia ja videoita. Kaikille omille sisällöille ja pinnauksille kannattaa myös yleensä miettiä yhtenäinen linja.

Yrityksen on hyvä hankkia Pinterestin ilmainen yritystili, sillä se avaa mahdollisuuden erityisiin sisältömuotoihin ja tarkempiin analyysitietoihin. Myös aiemmin avatun henkilökohtaisen tilin voi muuttaa yritystiliksi tai yhdistää yritystiliin. Jos Pinterestistä ei ole aiempaa käyttökokemusta, kannattaa aluksi selailla palvelua rauhassa, jotta siitä pääsee jyvälle. Myös pieni kilpailijoiden ja muiden palvelussa jo toimivien yritysten vakoilu voi olla paikallaan.

 

Kirjoittaja:
Heli Saali
Digiportaat 2.0 -hanke
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Lähteet
Pinterestin demografiatiedot: löydä yleisösi | Pinterest Business
Pinterest Help
Pinterest – Suomi
Tyhmä kysymys: Mitä hyötyä Pinterestistä on vaatefirmoille? (Vastaus: uskomattoman paljon) – Suomen Tekstiili & Muoti (stjm.fi)

Lisää lukemista