




Verkkokauppa kasvuun Suomen huippujen johdolla
Ennennäkemätön mahdollisuus eteläsavolaiselle kasvuhaluiselle verkkokauppiaalle kasvattaa verkkokaupan myynti uusiin ulottuvuuksiin!
Tätä ei kannata jättää välistä.
Järjestetään 31.8.2022 - 26.1.2023
Konkreettinen polku kohti parempaa verkkokauppaa
Ohjelman aikana keskitytään luomaan osallistuville yrityksille selkeä käsitys ja konkreettinen polku siitä, miten verkkokaupan saa menestymään sekä siitä mitä kansainvälinen verkkokauppa vaatii onnistuakseen.
Autamme sinut, verkkokauppias, lähtötilanteestasi huolimatta kasvu-uralle ja kohti isompia markkinoita oikeasti toimivilla toimenpiteillä. Samalla pääset verkostoitumaan laajasti niin muiden verkkokauppiaiden kuin kouluttajienkin kanssa.

Opi verkkokaupasta Suomen huippujen johdolla
Pääset tutustumaan menestyvien verkkokauppojen toimintaan
Tiedostat kansainvälisen verkkokaupan mahdollisuudet
Ymmärrät brändin merkityksen myynnin edistämisessä, viet opit käytäntöön ja parannat asiakaskokemusta
Teet parempaa ja vaikuttavampaa digimarkkinointia ja myyntiä verkossa
Verkostoidut laajasti
Verkkokauppapolun sisältö
Polun alettua sen sisällöstä tehdään teidän, eli polkuun osallistuvien verkkokauppiaiden näköinen.
Voit olla varma, että saat polusta suuren hyödyn verkkokaupallesi jos sitoudut kehittämään sitä alan huippujen konkreettisen avun kautta.
Elokuu 2022
1 Verkkokauppa kasvuun Leevi Parsaman johdolla
31.8.2022 klo 9-16
Mikkelissä
Ensimmäisellä kerralla Mikkelissä Saimaa Stadiumilla vietetään koko päivä ja perehdytään yhden Suomen arvostetuimman verkkokauppavaikuttajan, Leevi Parsaman johdolla parempaan asiakasymmärrykseen ja -kokemukseen! Samalla kuullaan myös verkkokaupan kansainvälisistä mahdollisuuksista.
Työpajaosuudessa kehitetään yhdessä verkkokauppaasi eteenpäin. Luvassa sparrausta, keskustelua ja verkostoitumista sekä kotitehtävä.
Syyskuu 2022
2 Yritysvierailu Varustelekan verkkokauppaan ja muuta mukavaa
14.9.2022 klo 6.00-19.00
Yhteiskyydityksellä matka Helsinkiin, Varustelekan verkkokauppatoiminnan ytimeen. Nähdään lähietäisyydeltä, miten Varusteleka verkkokauppaansa pyörittää ja miten tuote päätyy verkkokaupan digihyllylle. Varustelekalla voidaan keskittyä juuri niihin asioihin, jotka ovat merkityksellisiä polun verkkokauppiaalle.
Toisena kohteena on Suomen suurin, hauskin ja luotettavin seksiverkkokauppa Kaalimato! Tutustumme Kaalimadon verkkokauppaliiketoimintaan heidän toimistolla ja noutopisteellä Keravalla toimitusjohtaja Mikko Rosenin johdolla.
Kuljetukset Savonlinnasta Mikkelin kautta Helsinkiin ja takaisin.
Lokakuu 2022
3 Verkkokaupan digitaalinen brändi ja sen merkitys liiketoimintaan -työpaja
5.10.2022 klo 9-12
Verkkokoulutus
Ohjataan verkkokauppaa tuotelähtöisestä viestinnästä kohti merkityksellistä ja tuloksellista brändiviestintää. Miksi asiakkaasi ostaa juuri sinulta? Kouluttajana kokenut digibrändääjä Jukka Hakala. Jukka on ollut mukana rakentamassa useita menestyviä brändejä.
Työpajassa käsitellään mikä digitaalisessa brändissä on tärkeää ja keskeistä, mitä tekijöitä on huomioitava onnistuneessa brändäyksessä ja lopulta tehdään konkreettinen brändisuunnitelma. Polun verkkokauppiaat jatkavat brändisuunnitelmaa kotitehtävän kautta ja niihin palataan kouluttajan palautekeskustelun kautta.
4 Asiakas keskiössä: kilpailuedut ja asiakaslupaus, -koko päivän työpaja
13.10.2022 klo 9-15
Juva
Asiakas keskiössä -työpajassa perehdytään digitaalisen asiakaspolun vaiheisiin, kirkastetaan aiemmin aloitettuja asiakasprofiileita yhdessä sparraamalla ja lähdetään kiteyttämään kunkin kaupan kilpailueduista vaikuttavia viestejä erilaisille ostajille. Käymme läpi myös käytännön keinoja omien asiakkaiden osallistamiseen ja heiltä oppimiseen. Päivän päätteeksi jokaisella osallistuvalla verkkokaupalla on tiedossa selkeitä kehitystoimenpiteitä, joilla parantaa kaupan myyntiä! Kouluttajina toimivat verkkokaupan palvelumuotoilun asiantuntijat Matti Vahtera ja Markus Silaste.
5 Verkkokaupan markkinointi 1: sisällön merkitys -työpaja
20.10.2022 klo 9-12
Verkkokoulutus
Verkkokaupan sisältöjen kehittäminen on jatkuvaa lisäarvon ja myyntikoukkujen suunnittelua.
Tässä työpajassa mietimme yhdessä tiekartan millaista verkkokaupan sisältö on vuoden 2024 alussa., millaisia keinoja meillä on lisämyynnin ja ristiinmyynnin aikaansaamiseksi, miten toimivat erilaiset uutis- ja kanta-asiakaskirjeet ja mikä on sosiaalisen median roolia tässä. Kouluttajana markkinointiarkkitehti Antti Leino.
Marraskuu 2022
6 Verkkokaupan markkinointi 2: Loppuvuoden lomasesongin myynnin kehittäminen -työpaja
3.11.2022 klo 9-12
Verkkokoulutus
Monelle verkkokauppiaalle vuoden loppu on ehdottomasti kiireisintä, mutta myös erittäin tärkeää aikaa myynnillisesti. Työpajassa käydään läpi tärkeimmät omat ja maksetut digikanavat, joilla myynti tehdään: sivusto, uutiskirjeet, oma sosiaalinen media sekä mainonta Metan ja Googlen alustoilla.
Kouluttajan markkinointiarkkitehti Antti Leino.
Tammikuu 2023
7 Kansainvälisen verkkokaupan pelimerkit Simo Heiskasen johdolla
11.1.2023
Etäkoulutus. Sisältää sparraussessiot helmikuussa.
Kouluttajaksi saadaan todellinen Suomen huippu, Simo Heiskanen Swappielta! Koulutuksessa käytetään runsaasti case-esimerkkejä menestyneiltä kansainvälisiltä verkkokaupoilta ja perehdytään kansainvälisen verkkokaupan edellytyksiin ja mahdollisuuksiin sekä markkinointistrategiaan. Koulutuksessa vertaillaan kansainvälistymisstrategioita ja saat hyödylliset työkalut kansainvälistymisen tueksi. Koulutuksessa Simo antaa kehittämistehtävän, joka puretaan helmikuussa pienissä ryhmissä.
Saat koulutuksesta todella paljon irti vaikka yritykselläsi ei olisikaan kansainvälistä kulmaa, joten linjoille kannattaa ehdottomasti tulla mukaan!
Lue lisää Simosta.
8 Markkinoinnin onnistuminen -työpaja
17.1.2023
Etäsessio markkinointiarkkitehti Antti Leinon kanssa
Keskustellaan ja analysoidaan yhdessä menneen lomasesongin myyntionnistumisia.
9 Verkkokauppavierailu ja verkkokaupan kasvun rahoituksen mahdollisuudet
19.1.2023
Verkkokauppiaspolun toisella yritysvierailukerralla suuntaamme uudestaan Helsingin seudulle Mirjan Sokkan perustamaan Kaiko Clothing -vaatetusalan yritykseen ja vuoden Helsinkiläinen tunnustuksen pokanneeseen Vladimir Tokoin verkkokauppoihin. Rahoituksesta ja kasvun keinoista kertoo Business Finlandin asiantuntija Juha Heinola.
Kaiko Clothing – Mirjam Sokka
”Fashion with Mission” Kaiko on saanut alkunsa halusta tehdä hyvää muodin avulla. Eettisyys ja sosiaalinen vastuu on Kaikon koko toiminnan ydin. Kaikon perustaja ja luova johtaja Mirjam Sokka ottaa meidät vastaan Vallilan showroomilla ja esittelee meille Kaikon huikean tarinan.
Business Finland – Senior Adviser Juha Heinola
Kasvun keinot ja rahoitusvaihtoehdot. Business Finland tarjoaa rahoitusta tutkimukseen, tuotekehitykseen ja monenlaisiin liiketoiminnan kehittämisen tarpeisiin erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Suuret yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat saada rahoitusta yhteisiin projekteihin pk-yritysten kanssa.
Tokoi eCommerce – Vladimir Tokoi
Vladimir Tokoin vuonna 2015 perustama yritys myy kuluttajille elektroniikan, muun muassa matkapuhelinten ja älykellojen, suoja- ja oheistuotteita.
10 Polun päätöstilaisuus: Verkkokaupan kasvun tärkeimmät tekijät
25.1.2023
Lähikoulutus, Saimaa Stadiumi Mikkelissä
Erinomaisena verkkokauppavaikuttaja meritoitunut Leevi Parsama päättää polun koulutukset verkkokaupan kasvun tärkeimmät tekijät -koulutukseen.
Koulutuksen ensimmäisessä osassa käydään läpi kasvun kolme tärkeintä kokonaisuutta case-esimerkkien kautta useista eri yrityksistä.
Toisessa sessiossa syvennytään kertaamaan ja konkretisoimaan sitä, mistä asioista asiakaskokemus muodostuu digitaalisessa kaupassa ja minkälaista asiakasymmärrystä yrittäjänä vaaditaan. Puhutaan asiakkaiden erilaisista ostopoluista ja palvelukokemuksesta sekä lisäksi mukaan voidaan ottaa asiakaskeskeisen strategian laadintamalli.
Seuraavassa osiossa Leevi roastaa kahta verkkokauppapolun yritystä niin, että kaikki mukana olijat voivat vertaisoppia tilaisuudesta.
Koulutuksen lopussa esitellään verkkokauppaklubi-toimintamalli, kokemuksia klubitoiminnasta ja sen toimivuudesta.
Opi lisää verkkokaupasta webinaareista!
Aloittavien verkkokauppiaiden webinaari
Verkkokauppa on helppo perustaa, mutta vaikea saada menestymään. Monelle uudelle verkkokauppiaalle polku alkaa verkkokaupan teknisen alustan pohtimisesta, vaikka yhtä tärkeä työ on oikeastaan liiketoimintamallin suunnittelu verkkototeutuskelpoiseksi. Tämä tarkoittaa esimerkiksi verkkoliiketoimintaan soveltuvaa katerakennetta, keskiostosta ja toimitustapaa.
Verkkokaupassa myynnin ja markkinoinnin psykologia on erilaista tavanomaiseen kaupankäyntiin verrattuna. Verkkokaupan menestyminen vaatii hyvien tuotteiden lisäksi paljon asiakasymmärrystä, brändäämistä ja mitatusti tehokasta markkinointia.
Tervetuloa Digiportaat 2.0 -hankkeen maksuttomaan webinaariin, jossa käsittelemme aloittavan verkkokauppiaan haasteita liiketoimintamallista aina verkkokauppa-alustaan asti. Digiportaat –hankkeella on paljon annettavaa kaikille verkkokauppiaille. Kuulet esimerkiksi syksyllä käynnistyvästä, verkkokauppiaille suunnatusta koulutuspolusta.
Kouluttajina toimivat Petri Janhunen ja Jukka Kumpusalo.
Kokeneiden verkkokauppiaiden webinaari
Verkkokaupallasi menee “ihan mukavasti”, mutta mitä sitten? Haluat varmasti lisää myyntiä, ehkä laajentaa toimintaa Suomen rajojen ulkopuolella ja jopa vähentää omaa työmäärääsi hyödyntämällä automaatioita, integraatioita ja muita fiksuja menetelmiä?
Tässä webinaarissa käsitellään verkkokaupan brändin merkitystä kasvun osana. Käymme läpi myös verkkokaupan kasvukipuja, kuten sen, että kasvavan verkkokauppayrityksen tilillä ei tunnu koskaan olevan rahaa, kun suurin osa menee kasvavan ostovolyymin rahoittamiseen.
Verkkokaupan kasvattamiseen voi hyödyntää monia eri tapoja, kuten kilpailijoihin nähden ylivertaista digimarkkinointia, tukkuintegraatioita, SKU-määrän lisäämistä, omaa tuotemerkkiä ja kansainvälistymistä.
Verkkokaupan kansainvälistäminen ei ole yksinkertaista, mutta ei myöskään rakettitiedettä. Tässä webinaarissa kerromme konkreettisen esimerkin kautta, miten pääset alkuun kv-verkkokaupan kanssa. Samalla saat selville minkälaista osaamista tarvitset ja mitä sinun tulee ottaa huomioon kansainvälistymisen matkalla. Kerromme esimerkiksi markkinoinnin automaatioista kohdemarkkina-alueen maksutapojen valintaan.
Digiportaat –hankkeella on paljon annettavaa kaikille verkkokauppiaille. Kuulet esimerkiksi syksyllä käynnistyvästä, kasvua hakeville verkkokauppiaille suunnatusta koulutuspolusta: “Verkkokauppa kasvuun Suomen huippujen johdolla”.
Kouluttajina toimivat Petri Janhunen ja Jukka Kumpusalo.
Miten verkkokauppapolku toimii?
- Lähikoulutuksia, verkkokauppavierailuja ja etäkoulutuksia
- Mahdollisuus verkkokauppasi sparraukseen koulutuskertojen välissä
- Verkkokauppiaspolulla on käytössä sähköinen oppimisympäristö, josta saat käyttöösi oheismateriaalia ja oppimista tukevia tehtäviä

Verkkokauppa kasvuun Suomen huippujen johdolla
Ainutlaatuinen tilaisuus kasvuhaluisille eteläsavolaisille verkkokauppiaille
Toteutetaan
31.8.2022 - 26.1.2023
Hakuaika päättyi 8.8. ja ohjelma on käynnistynyt.
Paikkoja
Enintään 16 verkkokauppiasta (max 2 hlö/yritys)
Mukaanpääsy valitaan verkkokaupan kasvutavoitteen perusteella
Hinta
485 € (+ alv 24 %)
Mistään et saa vastaavaa koulutusta yhtä edullisesti. Kerrankin on onni yrittää Etelä-Savossa!
Ohjelmaan voi osallistua joko:
- yrityksessä työskentelevä verkkokaupan osaaja
- yrittäjä itse
- yrityksille verkkokauppapalveluita tarjoavan yrityksen osaaja
- yrittäjyyttä verkkokauppa-alalla aloittava henkilö.
Verkkokaupan kasvuohjelma on De Minimis-tuen alaista toimintaa.
Tämän koulutuksen hinta on 485 € (+ alv 24%), jonka De Minimis-tuen osuus on 390 €.
Deminimis -tuesta johtuen emme voi sisällyttää hintaan muita digiportaiden palveluita, kuten digikoulutukset ja -sparrausta. Näihin palveluihin on erilliset maksut.
Verkkokauppapolun kouluttajat
Verkkokauppapolkuun rekrytoidaan terävimmät ja samaistuttavat asiantuntijat.

Leevi Parsama
Leevi tunnetaan kotimaisen verkkokaupan vahvana vaikuttajana. Hän on henkilökohtaisesti tutustunut yli 500 suomalaiseen verkkokauppaan, joten hän tuntee kotimarkkinan kenties paremmin kuin kukaan muu. Lisäksi hän on perehtynyt digitaaliseen kauppaan USA:ssa, Kiinassa, Venäjällä sekä eri puolilla Eurooppaa.

Markus Silaste
Markus on copywriter-taustainen palvelumuotoilija, joka on erikoistunut verkkokauppojen kilpailuetujen kirkastamiseen asiakkaita osallistavin menetelmin. Itsekin verkkokauppiaana aiemmin toiminut Markus on viime vuosina auttanut kymmeniä kotimaisia kauppoja erottumaan kilpailusta, kiteyttämään vahvuuksiaan ja menestymään paremmin.

Matti Vahtera
Matti on AD-taustainen palvelumuotoilija, joka on erikoistunut verkkokaupan asiakasymmärryksen syventämiseen ja kaupalliseen muotoiluun. Helsingin ja Lontoon design-toimistoissa sekä parissa startupissa mukana ollut Matti viihtyy saadessaan luoda yhdessä kauppojen ja näiden asiakkaiden kanssa paremmin toimivia ja myyviä palveluita.

Antti Leino
Antilla on käsissään potentiaalinen maailmanmenestystuote Savu-viskilasi, jonka verkkokaupan sisällöllinen kehitys on hänen vastuullaan.

Jukka Hakala
Jukka Hakala on lähes 20-vuotisen uransa aikana toiminut niin designerina, strategina, asiakkuusjohtajana, markkinointipäällikkönä, markkinointistudio vetäjänä kuin IKEAlla Communication & interior design managerina. Tällä hetkellä hän toimii asiakkuusjohtajana Avidly Agencyllä. Intohimona erottuvien ja puhuttelevien brändien rakentaminen syvän asiakasymmärryksen pohjalta.

Simo Heiskanen
Simo Heiskasella on kymmenen vuoden kokemus kansainvälisestä verkkokaupasta. Tänä aikana hän on toiminut kansainvälisen verkkokaupan parissa eri rooleissa sekä Suomessa ja ulkomailla. Viimeisimpänä, Simo vastasi Finnish Design Shopin markkinoinnista vuoden 2020 alusta tämän vuoden kesäkuuhun saakka. Vuosien 2020-2022 aikana Finnish Design Shopin liikevaihto kasvoi 28 miljoonasta eurosta 58 miljoonaan euroon. Nyt kesäkuusta alkaen Simo on työskennellyt suomalaisessa Swappiessa kasvumarkkinointipäällikkönä vastaten kahden eri markkinan koko online-markkinoinnista. Swappie on Euroopan johtava kunnostettuja iPhoneja myyvä verkkokauppa ja 195 miljoonan euron liikevaihdollaan viime vuosien Euroopan nopeimmin kasvanut yritys.
Verkkokauppapolun sparraajat apunasi

Petri Janhunen
Petri on digitaalisen markkinoinnin, kansainvälisen verkkokaupan ja ohjelmistoalan asiantuntija. Kiinnostuksen kohteina esimerkiksi kokonaisvaltainen asiakaskokemuksen kehittäminen ja sen merkitys liiketoimintaan.
Petri on ohjelmistoarkkitehti, joka on viime vuodet tuloksellisesti sparrannut yrityksiä Digiportaat sekä ARVO hankkeissa kohti parempaa liiketoimintaa. Tämän lisäksi hän on mukana myös sovelluskehityshankkeissa. Petri on hallituksen pj ja osakas kansainvälistyvässä Norolan.com verkkokaupassa.

Hannu Jaatinen
Digiportaat-hankkeen Savonlinnan digiyritysneuvojana toimiva Hannu Jaatinen on pitkälti itseoppinut WordPress-nettisivujen, Kajabi-verkkoalustan ja digimarkkinoinnin asiantuntija, joka nauttii muiden yrittäjien auttamisesta ja ongelmien ratkaisemisesta nykyteknologian avulla.
Hannu on tehnyt verkkosivut lähes 100 yritykselle ja auttanut lukuisia yrityksiä mm. sähköpostimarkkinoinnin, verkkokurssien, verkkokauppojen ja hakukoneoptimoinnin kanssa.

Jukka Kumpusalo
Jukka työskentelee viestintäpäällikkönä ja verkkoliiketoiminnan asiantuntijana Mikkelin kehitysyhtiö Mikseillä. Hän auttaa pääasiassa B2C-yrityksiä kehittämään myyntiä, markkinointia ja sähköistä liiketoimintaa. Viimeisen kahden vuoden aikana hänen asiakkainaan on ollut yli 50 verkkokauppaa tai digitaaliseen myyntiin voimakkaasti panostavaa yritystä.
Jukan työhistoria painottuu myyntiin, myymäläsuunnitteluun, tuotehallintaan ja markkinointiin Mikkelissä ja pääkaupunkiseudulla. Nykyisessä työssään hän nauttii aiemman myyntikokemuksensa ja verkkokaupan myynnin ja markkinoinnin periaatteiden yhdistämisestä, vertailusta ja erityisesti asiakkaan käyttäytymisen analysoinnista ja tavoista, joilla käyttäytymiseen voidaan vastata myyntiä lisäten.

