Verkko-osaaminen on valttia autokaupassakin

Julkaistu 21.8.2020

Saimaan Autopisteen yrittäjä Jonne Lång tietää, että autokaupan on tärkeää nousta esille ja näkyä verkossa, erityisesti Googlessa. Autokauppoja tehdään jopa sosiaalisen median kanavien kautta.

Useita kymmeniä myytäviä autoja seisoo kiiltelevinä riveissä Saimaan Autopisteen pihalla. Myyntiartikkelit on laitettu viimeisen päälle kuntoon. Harvempi asiakas tulee silti katselemaan autoja etukäteen paikan päälle. Suurempi osa kaupoista tehdään verkon kautta.

“Nykyään asiakas valitsee auton netistä ja ottaa sitten yhteyttä kauppiaaseen. Teen asiakkaalle tarjouksen, ja kun se on hyväksytty, sovitaan, mistä auto noudetaan tai missä autot vaihdetaan. Paikan päälle tullaan lähinnä tarkistamaan vain, että auto on sellainen kuin on sovittu”, kertoo Saimaan Autopisteen yrittäjä Jonne Lång.

Vuonna 2019 perustettu Saimaan Autopiste on erikoistunut käytettyjen autojen kauppaan. Yritys ostaa, myy ja vaihtaa käytettyjä autoja.

“Meillä autoa voi vaihtaa myös halvempaan, mitä moni muu autokauppa ei tee”, Jonne Lång sanoo.

Saimaan Autopisteen kautta voi kaupata autoaan myös itse myyntitilin kautta, jolloin asiakas maksaa toteutuneesta kaupasta yritykselle välityspalkkion. Kaikki Saimaan Autopisteen myytävät autot ovat esillä paitsi yrityksen omilla verkkosivuilla, myös yleisimmillä autosivustoilla, kuten Autotallissa ja Nettiautossa. Jokainen auto kuvataan itse yrityksen tiloissa sijaitsevassa kuvaustilassa. Kauppoja tehdään kaikissa verkkokanavissa.

“Jopa omien Facebook-sivujemme kautta on tehty kauppoja. Varsinkin nuoremmat ostajat saattavat laittaa autokaupoista viestiä Facebookissa. Kauppa on menossa koko ajan nopeatempoisemmaksi, mutta toisaalta kauppoja tehdään myös matalammalla kynnyksellä epävirallisempien kanavien kautta”, Jonne Lång kuvailee.

Koska autoja etsitään verkosta, autokaupan on tärkeää nousta siellä esille ja näkyä.

“Meidän pitää löytyä Googlesta, kun asiakas etsi autoja eri hakusanoilla. Hakukoneoptimointi ja sosiaalisen median mainonnan osaaminen ovat tärkeitä.”

Vaikka myös some-kanavat ovat yritykselle olennaisia kauppapaikkoja, erityisen tärkeänä Jonne Lång pitää näkyvyyttä Googlessa.

“Ihmisellä on usein ostohousut jalassa kun hän etsii autoa Googlesta. Some, kuten Facebook, on vähän eri tarkoitukseen: siellä olemme näkyvillä ja pysymme ihmisten mielessä.”

Ennen autokauppiaaksi ryhtymistä Jonne Lång tunsi verkkomaailmaa jonkin verran, mutta Digiportaat-hankkeen kautta hän on saanut ammattilaisten oppeja aiheesta. Erityisesti Google Ads- ja Facebook Business Manager -kursseilta sai paljon tarpeellista tietoa.

“Opin paljon, miten asioita kannattaisi tehdä. Vaikka emme itse ehdi tehdä hakukoneoptimointia ja Google- ja some-markkinointia, niitä on silti tärkeää ymmärtää, jotta tiedämme, mistä maksamme ulkopuoliselle tekijälle.”

Jatkossa Långin on tarkoitus syventää verkko-osaamistaan. Kiireinen yrittäjä kiittelee myös sitä, että kursseja on mahdollista käydä etänä itselle sopivalla aikataululla. Lång suhtautuu luottavaisesti tulevaisuuteensa yrittäjänä. “Korona jarrutti autokauppaa hieman keväällä, mutta kesällä olimme jo samassa vauhdissa kuin viime vuonna. Nyt kun ei pääse niin helposti ulkomaille, ihmiset miettivät, hankkisivatko sen sijaan auton.”

Digiportaat tarjoaa eteläsavolaisille yrityksille maksutonta digineuvontaa. Lue lisää ja ota yhteyttä alueen yritysneujojaan: Osaamiskartoitus

Teksti ja kuvat: Elina Jäntti

Lisää lukemista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *