Voisinko myydä osaamistani verkkokurssien avulla?

Julkaistu 30.9.2020

Verkossa voi tavaran lisäksi myydä omaa osaamista. Olet varmaan törmännyt erilaisiin ohjelmistokoulutuksiin, sosiaalisen median hyödyntämiseen liittyviin kursseihin ja erilaisiin treenivalmennuksiin. Verkkoon voi tuotteistaa omaa osaamista vaikkapa tarjoamalla maastopyöräilyn alkeiskursseja, koiran kotitrimmausta tai mitä vaan mille uskot olevan kysyntää. Näin voit auttaa useampaa asiakasta kerralla saavuttamaan tavoitteensa verkkokoulutuksesi avulla. Asiakkaat ovat jo tottuneet kuluttamaan erilaisia digisisältöjä ja markkinoilla on edullista ja helppokäyttöistä tekniikkaa osaamisen viemiseksi verkkoon. Mikä parasta verkossa pystyt myymään kertaalleen tuotetun materiaalin useita kertoja ja siten saamaan paremman tuoton käytetylle ajalle. Onnistunut verkkokurssin lanseeraus tuo sinulle passiivista lisätuloa ja palvelee asiakasta silloinkin, kun itse olet vapaalla. Oman osaamisen tuotteistaminen ja myynti verkossa kannattaa tehdä suunnitelmallisesti ja kokosimme tähän blogiin asioita, joita sinun tulee huomioida.

Vaihtoehtoja oman osaamisen myymiseen verkossa

  • Ilmainen webinaari – voit hankkia webinaarin avulla uusia asiakkuuksia ja markkinoida esim. verkkokauppasi tuotetta tai vaikkapa maksullista koulutusta.
  • Maksullinen webinaari – webinaariin osallistumisesta voi myös veloittaa osallistujia tai voit myydä siihen mainospaikkoja tai ottaa mukaan sponsorin
  • Järjestä verkkokoulutus – koulutus voi olla interaktiivinen (sisältää live-webinaareja tai Facebook-ryhmän tuen) tai sen voi rakentaa niin, että opiskelija voi edetä siinä omaan tahtiin etukäteen tuotettujen sisältöjen avulla
  • Myy opetusvideoita – opetusvideoita voi luoda tietyn aihealueen ympärille, kuten käsityöt, parturiala, autojen tai koneiden korjaaminen.

Toimivan markkinoinnin suunnittelu

Ennen kuin alat valmistella koulutuksen sisältöä on syytä käyttää aikaa markkinoinnin suunnitteluun ja asiakastarpeen ymmärtämiseen, sillä hyvä sisältö ei yksinään myy koulutustasi.

  • Mihin tarpeeseen tai ongelmaan koulutuksesi tuo apua?
  • Kenelle koulutuksesta on hyötyä?
  • Mistä kanavista tavoitat nämä asiakkaat?
  • Kaipaako asiakas ratkaisua tähän ongelmaansa niin kipeästi, jotta on valmis maksamaan koulutuksesi hinnan?
  • Onko sinulla jo valmiina yleisöä (sähköpostilista, someseuraajat), jolle voit myydä koulutustasi?
  • Voitko tehdä ketterän kokeilun, jolla testaat markkinakysynnän ennen kuin panostat paljon aikaa laajan koulutuksen tekemiseen?

Rakenna verkkokoulutus kannattavalle perustalle

Verkkoliiketoiminnan etuna on se, että taloutta on helppo suunnitella verkosta saatavan tiedon perusteella. Verkkomainonnan alustoiden keräämien tietojen avulla pääset suunnittelemaan potentiaalisia kohderyhmiä ja pystyt arvioimaan mihin hintaan heidät tavoittaa. Myös markkinahinnan määrittämiseen saat apua arvioimalla vastaavia tuotteita. Helppokäyttöiset tekniset alustat ja edulliset välineet, kuten mobiilikamera, auttavat tekemään koulutukset valmiiksi rahaa ja aikaa säästäen. Riskien minimoimiseksi voit tehdä aluksi pienempiä koulutuksia. Hintaa voi nostaa tarjoamalla henkilökohtaista sparrausta esim. lisäpalveluna.

Verkkoliiketoiminnan taloudellinen puoli rakentuu seuraavista:

  • Koulutuksen hinta
  • Mahdollinen lisämyynti: omat tuotteet tai palvelut, uudet verkkokurssit, henkilökohtainen konsultointi, kumppanuusmarkkinointi (affiliate-tuotteet)
  • Kuinka paljon maksat maksetussa mainonnassa yhdestä asiakkaasta?
  • Liiketoiminnan kulut (esim. webinaarityökalu tai verkkokoulutusalusta, sähköpostimarkkinoinnin työkalu, maksunvälittäjän palkkiot)
  • Koulutuksen tekemiseen käytetty työaika
  • Myytyjen verkkokoulutusten määrä

Tehokkaiden sisältöjen suunnittelu

Hyvin suunnitellut sisällöt tukevat koulutussisältöjen omaksumista. Koulutukset voivat sisältää live-videota, videotallenteita, kuvia, tekstisisältöjä, muistilistoja ja kyselyitä. Menestyvä verkkokoulutusliiketoiminta perustuu siihen, että pystyt siirtämään verkkokoulutuksen avulla asiakkaan arkeen positiivisen muutoksen. Tyytyväiset asiakkaat ovat parasta markkinointia asiantuntijuudellesi ja luovat perustan menestyvälle digituotteelle.

Hyviä sisältöjä tarvitaan myös markkinointivaiheessa, jolloin asiakkaan huomio on saatava ja hänelle on viestittävä koulutuksen tuottama arvo ja sen merkitys hänen arkeensa.

Verkkokoulutusten tekninen toteutus

Verkkokoulutusliiketoimintaa varten on tarjolla paljon valmista tekniikkaa. Webinaari- ja verkkokoulutusalustat sisältävät paljon hyödyllisiä ominaisuuksia, joten suunnitteluvaiheessa kannattaa ottaa huomioon omat tarpeet mm. sisällön ja markkinoinnin suhteen.

Webinaari- ja verkkokoulutusalustojen vertailussa huomioitavia asioita:

  • Alustan toimintavarmuus / muiden käyttäjien kokemukset
  • Verkkomaksujen tarjoajat ja heidän kulut
  • Markkinoinnin tehon seuraaminen analytiikan avulla (Google Analytics + Facebook-pikseli)
  • Liitos sähköpostimarkkinoinnin järjestelmään
  • Kulut alustan pystytykseen ja ylläpitoon
  • Rajoitukset esim. tallennustilassa tai koulutusten määrässä
  • Onko erillinen verkkokoulutusalusta vai omien nettisivujen yhteydessä
  • Oma testauskokemus alustasta käyttäjänä

Verkkokoulutusten toteuttamista varten saatat tarvita myös videointiosaamista ja julkaisualustoja, kuten Vimeo tai Youtube.

Digiportaat on koonnut kattavan mobiilikuvausoppaan, jota voit hyödyntää videoiden tuottamisessa. Lisäksi Digiportaiden vlogissa esitellään kuinka kuvaat ja editoit älypuhelimella opastusvideon (https://youtu.be/b9WNJpizI8I)

Lopuksi

Kaikkeen tähän saat apua Digiportaista. Meillä on koulutustarjonnassa silloin tällöin erikoiskoulutus verkkokursseihin. Tulevat koulutukset näet tästä linkistä: Digiportaat koulutuskalenteri

Blogin kirjoittajat

Kati Kärki, digiyritysneuvoja, Savonlinnan Hankekehitys Oy
Anna Ollanketo, projektipäällikkö, Xamk

Lisää lukemista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *