Hyvinvointiyrittäjän uudet digitaidot vauhdittivat valmennuksen viemistä verkkoon

Liikunta- ja terveysalan yrittäjä Anssi Kirvesniemi on yksi aiemmissa Digiportaat-hankkeissa mukana olleista yrittäjistä

Teksti: Erja Eliala

Some-laiskaksi itseään kutsuva Terveys ja kuntopalvelu Anssi Kirvesniemen yrittäjä on tyytyväinen uskaltauduttuaan tehdä hypyn mukavuusalueensa ulkopuolelle.

Fysioterapeutti, terveydenhuollon maisteri, pilates-ohjaaja ja personal trainer. Mikkeliläinen Anssi Kirvesniemi on terveys- ja liikunta-alan yrittäjä ja moniosaaja, josta tuli tämän vuoden toukokuussa Suomen ensimmäinen miespuolinen äitiysfysioterapeutti.

– Olen tehnyt äitiysfysioterapiaa jo parikymmentä vuotta. Halusin kuitenkin virallisen pätevyyden, koska lanseerasin reilu vuosi sitten odottaville ja synnyttäneille naisille suunnatut Keho kuntoon MAMA -verkkovalmennukset.

Keho kuntoon MAMA -valmennuksen perusajatus on tarjota kohderyhmälle turvallisia ja tehokkaita työkaluja, jotka edistävät kehon kokonaisvaltaista hyvinvointia.

– Kyse ei ole pelkästä jumpasta. Valmennuksen ravitsemusosuuden on tehnyt laillistettu ravitsemusterapeutti ja psykologisen osuuden laillistettu psykoterapeutti. Lisäksi verkkovalmennukseen sisältyy mahdollisuus henkilökohtaiseen äitiysfysioterapeutin konsultaatioon.

Mistä yli 15 vuotta päätoimisena yrittäjänä toiminut Kirvesniemi sai kipinän uuteen valmennuskonseptiin? Kirvesniemi aloitti raskaana oleville ja synnyttäneille naisille vetämiensä pilatestuntien kuvaamisen verkkovalmennusta varten jo vuonna 2017.

– Keväällä 2020 puhjenneen koronapandemian myötä käyttööni vapautui ylimääräistä aikaa valmennuksen kehittämiseen. Hakiessani pienyrittäjille tarkoitettua korona-avustusta sain tietää yrityksille digimarkkinointiin liittyviä koulutuksia tarjoavasta Digiportaat-hankkeesta. Päätin lähteä viemään ideaani eteenpäin Digiportaiden tuella.

Kirvesniemi ei aikaillut, vaan aloitti kouluttautumisen heti keväällä 2020 ja työsti samalla valmennuskonseptiaan.

– Yritysneuvojan tekemän digikartoituksen jälkeen hamstrasin koulutuksia urakalla. Alussa osallistuin varmasti viikoittain johonkin koulutukseen.

Yrittäjä sanoo, että kaikki koulutukset ovat olleet Keho kuntoon MAMA -valmennuksen kannalta merkittäviä.

– Aluksi kävin videon editointiin liittyvän koulutuksen, jotta pystyin käsittelemään jo valmiina olevan materiaalin. Ensimmäinen markkinointiin liittyvä koulutus oli käänteentekevä: sisäistin tosiasian, että hyväkään tuote ei myy, jos sitä ei markkinoida.

Vuosien varrella Kirvesniemi on osallistunut eripituisiin koulutuksiin. Viimeisin, digitaalisen markkinoinnin koulutus, päättyi keväällä. Koulutukset ovat saaneet pisteen i:n päälle sparrauksen kautta.

– En olisi tässä pisteessä ilman henkilökohtaisia sparrauksia. Sparraaja osaa hahmottaa kokonaisuuden ja potkii tarvittaessa eteenpäin.

Keho kuntoon MAMA -valmennuksen markkinointi starttasi käyntiin täydellä teholla viime vuoden lopulla. Facebook- ja Instagram-markkinoinnin teho on vähitellen konkretisoitunut some-laiskaksi itseään luonnehtivalle yrittäjälle.

– Alan ymmärtää koulutuksissa käsiteltyä Google-analytiikkaa. On tärkeää tietää, mistä ihmiset tulevat sivustolle.

Kirvesniemi hioo asiakaspalautteen perusteella paitsi valmennustaan myös myyntisivujen ulkoasua ja sisältöä koko ajan paremmaksi.

– Vaikka itselleni keskiössä on ammattitaito, asiakasta kiinnostaa enemmän valmennuksesta saatavat tulokset.

Kirvesniemi kuvailee Digiportaiden merkitystä liiketoiminnalleen merkittäväksi.

– Suunnitelmissani on kehittää verkkokurssitoimintaa. Siinäkin aion hyödyntää Digiportaiden palveluja, jos suinkin mahdollista.

Kuva: Marle Kirvesniemi

Liikunta- ja terveysalan yrittäjä Anssi Kirvesniemi on yksi aiemmissa Digiportaat-hankkeissa mukana olleista yrittäjistä

Lisää lukemista