Perinteinen leipomo-kahvila meni Instagramiin, ja asiakkaat ihastuivat

Julkaistu 30.1.2020

Leipomo-kahvila Pullaposken yrittäjä Sari Kutvonen sanoo, että digitaitojen opettelu on tuonut pienyrittäjälle itsevarmuutta

Kahvilan vitriini notkuu toinen toistaan herkullisemman näköisiä perinteisiä leivonnaisia. Rapeakuoriset karjalanpiirakat, muhkeat korvapuustit ja voipullat näyttävät juuri siltä miltä pitääkin. Leipomon puolelta leijailee houkutteleva tuoksu.  

Moni asiakas tulee punkaharjulaiseen Pullaposkeen juuri aitojen makujen perässä.  

“Leivomme kaikki tuotteet paikan päällä ja alusta loppuun omin käsin. Emme käytä leivonnassa paranteita tai lisäaineita, vaan ihan aitoa punaista maitoa ja kermaa maitojauheen sijaan.  

Ruisleipääkään ei tehdä kaupan valmisjauhoista vaan jauhatamme rukiin itse”,  kertoo Pullaposken yrittäjä Sari Kutvonen.  

Kutvonen perusti yrityksensä vuonna 2004 Enonkoskelle. Viimeiset kymmenen vuotta Pullaposki on sijainnut Punkaharjun entisessä kunnantalossa, nykyisessä Punkaharjutalossa. Pullaposken kautta voi tilata myös pitopalvelua.  

Asiakkaat ovat paitsi paikallisia, myös yhä enenevässä määrin vapaa-ajan asukkaita ja turisteja, jotka asioivat kahvilassa erityisesti kesällä. Kiireisinä kesäsesonkeina Kutvonen palkkaa tavallisesti pari kolme ekstratyöntekijää kahden vakituisen työntekijän avuksi. 

Kun Pullaposken tuotteisiin ihastuneet asiakkaat alkoivat jokin aika sitten kysellä, miksei yritys näy sosiaalisessa mediassa, Kutvonen vastasi aina: “Ei ole aikaa”. Hänen kätensä ovat päiväsaikaan konkreettisesti kiinni leipomisessa, eikä häneltä ole liiennyt aikaa muille tietokonetöille kuin yrityksen kirjanpidolle. 

Kiinnostus jäi silti itämään: Kutvonen halusi nykyaikaistaa yrityksen toimintaa. Hän otti yhteyttä Savonlinnan digiyritysneuvoja Kati Kärkeen, jonka kanssa yritykselle avattiin Facebook-sivu.  

Pian Kutvonen myös löysi itsensä pian Some haltuun -kurssilta. 

“Kurssi oli aivan mahtava. Aluksi vähän hävetti, sillä olen someasioissa ihan vasta-alkaja, enkä edes ymmärtänyt mitä tarkoittaa tägi tai postaus. Mutta monia asioita jäi mieleen, ja nyt odotan innolla seuraavia kursseja.” 

Kutvonen avasi myös Pullaposkelle Instagram-tilin ja julkaisee siellä nykyään kuvia leivonnaisista, viikon lounaslistat ja tietoja kahvilan tapahtumista. Hän kannustaa perinteisiä yrittäjiä tarttumaan rohkeasti mahdollisuuksiin, joita digimaailma tarjoaa.  

“Digitaitojen opettelu on hyväksi ihan kenelle vain. Vaikka vielä some ei välttämättä tuo lisää tilauksia, on tärkeää, että asiakkaat voivat seurata yritystä somessa. Olen jo saanut kiittävää palautetta Insta-tilistäni. Se on todella hyvä tiedotuskanava, josta tavoittaa asiakkaat.” 

Kutvonen haluaa vielä muun muassa oppia käyttämään Facebookia tehokkaammin, muokkaamaan kuvia ja tuntemaan Google-analytiikan saloja. Hänen mukaansa Digiportaat-koulutuksissa oppii asioita, joista on hyötyä paitsi yritystoiminnalle, myös pienyrittäjän hyvinvoinnille. 

“Olen saanut itsevarmuutta digimaailmassa toimimiseen. On myös kivaa omaa aikaa pienyrittäjän elämässä, kun voi opiskella uutta.” 

Lisää lukemista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *