Uutiskirjeen kehittäminen tekoälyllä: analysoi, testaa ja onnistu

Julkaistu 14.11.2024

Tässä blogikirjoituksessa opit, miten tekoäly voi sinua auttaa uutiskirjeidesi analysoinnissa ja kehittämisessä. Lue lisää ja tehosta uutiskirjeidesi tuloksia!

Lähetettyä uutiskirjettä voi analysoida tekoälyn avulla, jotta seuraavasta saadaan entistäkin parempi. Tässä blogitekstissä keskityn siihen, kuinka jo lähetetyn uutiskirjeen tuloksia ja sisältöä voidaan tarkastella tekoälyn avulla ja mitä käytännön keinoja se tarjoaa kehitystyöhön.

Analysointiin voit käyttää tekoälytyökaluja, kuten ChatGPT, Gemini, Copilot tai Claude. Maksulliset versiot voivat tarjota tarkempia analyysejä tai laajempaa ymmärrystä markkinoinnin näkökulmasta, mikä auttaa syventämään analyysia.

Käytin analyysissä maksullista versiota ChatGPT:stä ja analyysin kohteena oli Digiportaiden Verkkokaupan kuumimmat trendit 2025 -uutiskirje. Uutiskirje oli kohdennettu verkkokaupasta kiinnostuneille tilaajille.

Keskustelu tekoälyn kanssa on hyvä aloittaa roolin antamisella. Tässä tapauksessa sopiva rooli voi olla esimerkiksi markkinoinnin asiantuntija. Sen jälkeen on hyvä antaa suoraan pyyntö siitä, mitä haluat tekoälyn tekevän.

Anna analyysin tekoa varten tekoälylle uutiskirjeen keskeisimmät tulokset:

Toimi markkinoinnin asiantuntijana. Analysoi uutiskirjeen toimivuutta antamani datan pohjalta. Verkkokaupan kuumimmat trendit 2025 -uutiskirjeellä oli 390 vastaanottajaa, ja sen avausprosentti oli 57,95 %, klikkausprosentti 2,82 % ja CTOR (Click-to-Open Rate) 4,87 %. Arvioi, miten uutiskirje suoriutui.

ChatGPT:n arvion mukaan avausprosentti oli hyvä, mutta klikkausprosentissa oli parantamisen varaa. Lue koko analyysi alta:

Klikkausprosentin mataluus jäi mietityttämään, minkä takia annoin seuraavaksi tekoälylle uutiskirjeen tekstin. Halusin kokeilla, löytäisikö tekoäly tekstin perusteella konkreettisempia keinoja parantaa klikkausprosenttia.

Kehote:

Tässä on uutiskirjeen teksti. Anna rakentavaa palautetta uutiskirjeestä edellä antamani datan ja tekstin perusteella.

(Tähän uutiskirje tekstimuodossa. Tietyillä tekoälytyökaluilla on myös mahdollista antaa uutiskirje pdf-muodossa.)

ChatGPT antoi analyysin, jossa se toi esiin uutiskirjeen vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Alla on muutama esimerkkisuositus, joita sovellus ehdotti (katso kuva tarkasta vastauksesta):

  • Klikkaamisen houkuttelevuuden lisääminen tuomalla esiin, blogin lukijalle tuomia hyödyllisiä näkökulmia.
  • CTA (Call To Action) -kehotteen ja linkin lisääminen jo uutiskirjeen ensimmäisen kappaleen alkuun.
  • Houkuttelevan kuvan tai infograafin lisääminen.

Tällaisen lyhyen keskustelun avulla pystyt nopeasti analysoimaan uutiskirjeen toimivuutta ja saamaan konkreettisia seuraavan uutiskirjeen kehittämiseksi.

Vinkki! Tekoäly saattaa helposti antaa hyvinkin pitkiä vastauksia ja polveilevia analyysejä, jolloin kannattaa pyytää vastaamaan tiiviisti tai tiivistämään jo annettu vastaus pääpointteihin.

Muutosten tuomia vaikutuksia uutiskirjeen tehokkuuteen näkee parhaiten kokeilemalla ja testaamalla niitä yksitellen. Esimerkiksi A/B-testauksella voit arvioida CTA-kehotteiden sijoittelun tai kuvien tuomaa vaikutusta. Näin saat konkreettista tietoa siitä, mitkä muutokset parantavat uutiskirjeen tuloksia oikeasti.

Kehittämistä kannattaa tehdä jatkuvasti pienin askelin. Näin saat parannettua uutiskirjeen toimivuutta ilman suurta vaivaa. Kokeile jo seuraavassa uutiskirjeessä yhtä tekoälyn sinulle ehdottamaa parannusta ja katso, miten se vaikuttaa tuloksiin!

Termit tutuksi:

Avausprosentti

Kuinka moni uutiskirjeen saaja avaa sen. Tyypillisesti hyvä avausprosentti uutiskirjeille on noin 20%.

CTA (Call To Action) – Toimintakehotus

Toimintakehoite, joka ohjaa lukijaa suorittamaan halutun toimenpiteen. Yleensä kehoittaa klikkaamaan linkkiä, tilaamaan uutiskirjeen tai lataamaan materiaalin.

CTR (Click-Through Rate) – Klikkausprosentti

Mittaa klikkausten määrää suhteessa kaikkiin vastaanottajiin, riippumatta siitä, avasivatko he uutiskirjeen vai eivät. Toimialakohtaiset erot hyvissä klikkausprosenteissa voivat olla hyvinkin isoja. Keskimääräisesti erittäin hyvä CTR on uutiskirjeille yleensä 2% tienoilla.

CTOR (Click-To-Open Rate)

Mittari, joka kertoo, kuinka moni uutiskirjeen avanneista lukijoista klikkasi linkkiä. Se lasketaan jakamalla klikkausten määrä avauksilla ja ilmoittamalla se prosentteina. Hyvä CTOR on yleensä noin 10-15%.

Linkkejä

Vertaa uutiskirjeesi lukuja alasi keskimääräisiin prosentteihin Campaign Monitorin artikkelista Ultimate Email Marketing Bechmarks for 2022: By Industry and Day

Lue lisää Digimarkkinoinnin sanastosta tästä artikkelista.

Kirjoittaja:
Saara Pylvänäinen, Digiportaat-hankkeen viestintävastaava

Lisää lukemista