Lisää myyntiä Metan eli Facebookin ja Instagramin avulla
Julkaistu 10.2.2020
Kannattaako pienyrittäjän panostaa Metan mainoskampanjoihin? Käyttäjämääriä ajatellen kyllä, sillä Facebook ja Instagram tavoittaa reilusti yli puolet täysi-ikäisistä suomalaisista.
Metan (eli Facebook ja Instagram) etuna on tavoittavuuden lisäksi se, että Metassa et maksa potentiaalista ja lupauksesta (kuten perinteisen lehtimainoksen kohdalla), vaan todellisista vaikutuksista.
Kotiläksyt on kuitenkin tehtävä hyvin. Meta palkitsee siitä, että kohdennat sisältösi ihmisille, joita se kiinnostaa. Tällöin maksat näytöistä ja klikeistä vähemmän.
Huomioithan, ettei yksityisminäsi tarvitse olla Facebook-aktiivi. Meitä Facebook- ja somekriittisiä on Digiportaitten asiantuntijoissakin. Unohda siis tilapäivitykset ja kavereiden lomakuvien kurkkiminen feedistä, oikea osoite on Meta Business Suite (aiemmin Business Manager)! Esimerkiksi Hootsuiten artikkelista löydät käytännönläheiset ohjeet Business Managerin käytön aloittamiseen.
Entä tiesitkö, että Facebook tarjoaa myös mainosten hakukoneen, jonka avulla löydät hyviä ideoita omaankin kampanjaasi?
Vinkit tehokkaan somekampanjan tekemiseen
Tehokas Facebook-kampanja ottaa huomioon neljä perusasiaa
- Vakuuttava tarjous. Erottuva, asiakkaille hyödyllinen, konkreettinen, houkuttelee toimimaan. Ilmainen toimitus kuukauden loppuun asti, -20 % näistä tuotteista jne.
- Selkeä kohderyhmä. Tästä lisää seuraavassa.
- Houkutteleva mainoskuva tai video. Olennainen ja kiinnostava sisältö. Videolla saat todennäköisesti parempia tuloksia mainoskampanjastasi.
- Vie käyttäjäsi suoraan oikealle sivulle. Oma ns. laskeutumissivu, johon mainos johtaa.
Kohderyhmiä on neljää eri tasoa, järjestyksessä matalimmasta sitoutumisesta korkeimpaan:
- verkkosivuilla kävijät,
- yrityksen sivusta tykänneet,
- suoramarkkinointiluvan antaneet, ja
- jo ostaneet.
Tavoitteesi markkinoinnissa on luodata asiakas näiden vaiheiden läpi.
Ota pikseli ja kohderyhmät avuksi ja tehosta mainontaa
Jatka asentamalla Facebook-pikseli / Meta-pikseli eli Metan seurantakoodi verkkosivuillesi.
Miksi? Se kerää puolestasi dataa jokaisesta sivujesi vierailijasta ja siitä, mitä he ovat sivuilla tehneet: esimerkiksi ostaneet, lukeneet artikkelin tai täyttäneet yhteydenottolomakkeen.
Pienen yrityksen yleisömassa ei välttämättä kata tuhansia ihmisiä. Tällöin avuksi tulevat ns. lookalike -kohderyhmät eli samankaltaiset ihmiset kuin sivustolla jo aiemmin vierailleet. Kohdenna kampanjasi heihin.
Määrittele tavoite ja budjetti
Kampanjasi ROI (return of investment) eli tuotto sijoitetulle pääomalle lasketaan näin: jos sijoitat kampanjaan 150 euroa ja saat lisämyyntiä 1500 euroa, on ROI (1500 e – 150 e) / 150 e * 100 % eli 900 %. Miniminä voidaan pitää 3x tuottoa.
Tee kuvien ja tarjousten kanssa A/B -testausta: kumpi vaihtoehto toimii paremmin? Testaa, kokeile ja ennen kaikkea tutustu Metan eli Facebookin tarjoamaan tulosdataan. Saatat oppia muutamassa viikossa enemmän asiakkaistasi kuin kilpaileva yritys vuosikymmenessä.
Tki-asiantuntija Miia Kosonen ja it-asiantuntija Petri Janhunen (Xamk) vetävät Digiportaat -hankkeessa Johda tiedolla -valmennusta yrityksille.
Tiesitkö, että Digiportaat kouluttaa Facebookin mainosalustaan Savonlinnassa ja Mikkelissä. Hankkeen koulutustarjonnan löydät täältä:Digiportaat koulutuskalenteri