Verkkokauppias – hyödynnä vertaissparrauksen voima!

Julkaistu 10.10.2024. Artikkelikuva on luotu tekoälyllä.
Digiportaat -hanke on vuosien 2019–2024 aikana tehnyt mittavaa työtä eteläsavolaisten verkkokauppojen kouluttamisessa. Yhteistyö Business Finlandin Experience Commerce Finland-kehittämisohjelman kanssa on tuottanut maakuntaan verkkokaupan osaamista ja verkostoja. kautta omaksuttua vertaussparrausta eli verkkokauppaklubitoimintaa on käynnistetty Digiportaiden toimesta.
Verkkokauppiasklubitoiminta – vertaissparrausta kauppiaalta kauppiaalle
Verkkokauppiasklubitoiminta on digitaalisen kaupan toimijoiden pieniä vertaissparrausryhmiä, joita käynnistetään alueellisesti. Suurin osa klubeista toimii pääkaupunkiseudulla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa ja Oulun seuduilla.
Klubitoiminta on käynnistynyt aktiivisten verkkokauppiaiden toimesta ja sen toimintaperiaatteita on hiottu ja levitetty mm. Experience Commerce -ohjelman aikana Leevi Parsaman johdolla.
Verkkokauppiasklubi on alle kymmenen yrityksen vertaisoppimisryhmä ja sen tavoitteena on auttaa yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään. Klubi kokoontuu noin kuuden viikon välein ja siihen osallistuu yksi henkilö yrityksestä, jolla taataan sopiva ryhmäkoko. Vuorovaikutus toimii paremmin, kun ryhmä ei ole liian suuri.
Klubi kokoontuu verkkokauppojen omissa tiloissa ja jokaisessa kokouksessa on valittuna teema, jonka ympärillä keskustellaan. Yleensä teeman alustaa yksi jäsenistä tai vieraileva kauppias tai asiantuntija.
Klubin toimintaa koordinoi klubin isäntä tai emäntä ja yhteyttä pidetään lisäksi yhteisissä keskustelukanavissa. Toiminnassa on säännöt, joita klubilaiset noudattavat, jotta keskinäinen luottamus säilyy. Vapaamatkustajia ei sallita ja ollakseen mukana, tulee jäsenen olla aktiivinen.
Valittujen teemojen lisäksi klubeissa sparraillaan myös vapaamuotoisesti aiheita, joita verkkokauppiaat kohtaavat arjessaan. Klubien toimivuuden kannalta on tärkeää, että jäsenet ovat samankaltaisessa vaiheessa verkkokauppiasmatkallaan. Kun osallistujat ovat samalla aaltopituudella, keskustelu on rakentavaa ja ongelmien ratkaisuun löytyy hyödyllisiä näkökulmia jokaiselta.
Digital Commerce Finland digitaalisen kaupan kiihdyttäjänä
Business Finlandin Experience Commerce Finland –ohjelman päätettyä toimijat perustivat Digital Commerce Finlandin (DCF), jonka tavoitteena on kiihdyttää digitaalisen kaupan kehitystä Suomessa. Digital Commerce Finland on uusi yhteisö, joka koostuu verkkokaupoista, kaupan alan yrityksistä, digitaalisesta kaupasta kiinnostuneista sekä siihen vaikuttavista tahoista.
Digiportaat-hanke seuraa DCF:n toimintaa ja nostaa omassa viestinnässä mielenkiintoisia sisältöjä ja mahdollisuuksia paikallisille verkkokauppiaille.
Digital Commerce Finland järjestää valmennuspäiviä, koordinoi ja kehittää verkkokauppaklubitoimintaa sekä järjestää onlinekoulutuksia ajankohtaisista teemoista yhteistyössä kumppaneiden kanssa.
Yhteisö koordinoi myös useita yhteisiä oppimismatkoja kansainvälisiin alan tapahtumiin sekä konseptoi parhaillaan kohtaamistilaa ja kiihdyttämöä verkkokauppiaille ja alan toimijoille Helsingin keskustaan.
eCom Summit & Awards on Suomen johtava digitaalisen kaupan tapahtuma, joka kokoaa yhteen alan ammattilaiset verkostoitumaan, oppimaan ja palkitsemaan alan parhaita yrityksiä ja osaajia.
Verkkokaupoille on lisäksi muita hyviä kohtaamispaikkoja, kuten Paytrailin, Vilkkaan ja PostNordin yhteistyössä järjestämä vuosittainen eCommerce day -verkkokauppatapahtuma – täällä kuulee viimeisiä toimialaa koskevia muutoksia ja verkkokauppiaiden yritystarinoita, sekä pääsee matalalla kynnyksellä verkostoitumaan muiden verkkokauppiaiden ja alan toimijoiden kanssa.
Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus Tieken järjestämät AamuAreenat nostavat keskusteluun tietoyhteiskunnan herättäviä aiheita ja ilmiöitä kerran kuussa perjantaisin.
Verkkokauppiasklubitoimintaa käynnistetään Etelä-Savossa Digiportaat-hankkeen verkkokaupan kasvuohjelmien kautta yhteistyössä Digital Commerce Finlandin kanssa. Kiinnostuneet verkkokauppiaat voivat ottaa yhteyttä suoraan DCF:ään tai Digiportaisiin ja ilmaista kiinnostuksensa toimintaa kohtaan.
Ensimmäinen Mikkelin verkkokauppiasklubi perustettiin Digiportaiden valmennusohjelman päätteeksi keväällä 2023. Lue lisää Mikkelin klubin toiminnasta.
Seuraava Digiportaiden kasvuohjelma: Verkkokauppa kasvuun 120 päivässä.
Kiinnostuitko verkkokauppiasklubitoiminnasta? Ota yhteyttä: Anna Ollanketo, anna.ollanketo@xamk.fi