fbpx

Tuntuuko, että somemarkkinoinnin maailmassa puhutaan hepreaa, tai vähintään turkkia? Ei ihme, sillä monet termit ovat vierasperäisiä ja ainakaan tämä savolainen ei tägilöistä sun muista meinaa aina saada mitään otetta. Kokosin siis yhteen yleisimpiä termejä, joiden ymmärtäminen on auttanut minua ja joihin olette mahdollisesti some-viidakossa jo törmänneet.    

Algoritmi on käytännössä lista ohjeita, joita tietokone seuraa. Esimerkiksi Facebookissa algoritmit ovat vastuussa siitä, että sisältövirtaasi poimitaan vain sinulle kiinnostavia sisältöjä. Yrityksen näkökulmasta algoritmi määrää pitkälti sen kuka näkee sisältöjäsi ja milloin.  

Ad trackeri eli suomeksi mainoksen seuranta on (menetelmä tai) järjestelmä, jolla voit seurata verkkomainoksen toimivuutta. Ad trackerin avulla voidaan myös lisätä mainonnan personointia.  

Business Manager on Facebookin yrityssivujen hallintatyökalu. Ad Manager on Business Managerin osa, jolla hallinnoit yrityksesi Facebook ja Instagram mainoksia. Ad Managerin avulla näet syvällisempää analytiikkatietoa ja kohdennat mainoksia tarkemmin kuin Facebookin perusnäkymässä.  

CPC on lyhenne sanoista Cost Per Click ja tarkoittaa mainoskampanjan yhden linkkiklikkauksen hintaa. Tätä kannattaa käyttää mainoskampanjan mittarina silloin, kun haluat ohjata mainoksen avulla liikennettä yrityksesi verkkosivuille. Sinua laskutetaan linkkiklikkausten perusteella ja mainoksia optimoidaan algoritmien toimesta, jotta niistä saataisiin mahdollisimman paljon irti. 

CTA (Call TAction) eli toimintakehotteella tarkoitetaan sitä toimenpidettä, jonka haluat mainoksen vastaanottajan seuraavaksi tekevän. ’Tilaa uutiskirje’, ’Lue lisää’ tai ’Ilmoittaudu mukaan’ ovat esimerkkejä toimintakehoitteista.  

CTR on lyhenne sanoista Click Through Rate, eli se kuinka monta mainoksen näkijää klikkaa siitä eteenpäin; kuinka moni reagoi mainoksen ’Call to actioniin’.  

CPM Cost Per Mille eli mainoksen hinta per tuhat näyttökertaa. Ei siis miljoona näyttöä, kuten sanasta mille voisi olettaa, vaan tuhat. 

Display-mainonta esimerkiksi bannerimainonta  voi sisältää videota, kuvaa, ponnahtavia elementtejä jne. Display-mainonta on Googlen hakutulosten ulkopuolista eli mainoksen näkyvyys ei ole riippuvaista siitä, että potentiaalinen asiakas kirjoittaa Googleen hakutermin, vaan mainoksen voi itse kohdentaa näkymään juuri omalle yrityksellesi sopivilla sivustoilla ja mainospaikoilla.   

Hashtag (tägi) tai aihetunniste on risuaidalla eli #-merkillä alkava sana, jonka avulla kytketään yhteen toisiinsa liittyvät sisällöt – vaikkapa yrityksesi markkinointiviestit. Hashtageja hyödyntämällä on helppo seurata keskusteluja ja löytää kiinnostavaa sisältöä varsinkin Twitterissä ja Instagramissa. Jos käytät näitä kanavia yrityksesi markkinoinnissa, kannattaa käyttää omaa brändättyä hashtagia ja lisäksi niitä, jotka liittyvät alaan tai aiheeseen ja ovat suosittuja. 

Konversion avulla mitataan, onko mainoksen tavoite saavutettu. Tavoite voi olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen, verkkokaupassa suoritettu ostos, verkkosivulla vierailun kesto tai kyselyyn vastaaminen. Konversiota mitataan määrällisesti ja konversioprosenttina. 

Ländäri eli laskeutumissivu (Landing Page) on se verkkosivu jonne päädyt jostain vaikkapa somen kautta, eli suosittelun kautta tai mainoksen kautta. Ländäriltä sinut usein ohjataan tekemään jotain muuta, esimerkiksi osallistumaan Digiportaiden somekoulutuksiin tai ostamaan tuote. 

SEM (Search Engine Marketing) on suomennettuna hakukonemarkkinointia ja sillä tarkoitetaan näkyvyyden ostamista tietyille avainsanoille tai hakutermeille. Esimerkiksi, jos myyt kumisaappaita ja käytät hakukonemarkkinointia, asiakkaan kirjoittaessa vaikkapa ’kumisaapas’ Googlen hakukenttään, nousee verkkosivusi hakutulosten kärkeen maksettuna mainoksena. 

SEO (Search Engine Optimization) on suomennettuna hakukoneoptimointia. Tällä tarkoitetaan sitä, että huomioit asiakkaiden hakukoneessa käyttämät hakutermit ja varmistat, että nämä löytyvät verkkosivujesi tekstin lomasta. Hyvin optimoiduilla sivuilla varmistat korkeamman paikan Googlen hakutuloksissa. 

Nämä termit ymmärtämällä pääset jo hyvään vauhtiin somemarkkinoinnissa ja voit nyt halutessasi rehvastella yrittäjäystävillesi tägilöiden ja call to actioneiden osaamisellasi. Jos innostuit näistä ja haluat oppia lisää, Digiportaat- hanke tarjoaa useita somemarkkinoinnin koulutuksia. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan: https://digiportaat.fi/digikoulutukset/  

Anna-Maija Hunter 
Viestintä, Digiportaat 
Etelä-Savon yrittäjät