Mitä ihmeen tägilöitä? – Somemarkkinoinnin termit tutuksi

Julkaistu 1.4.2020

Tuntuuko, että somemarkkinoinnin maailmassa puhutaan hepreaa, tai vähintään turkkia?

Ei ihme, sillä monet termit ovat vierasperäisiä ja ainakaan tämä savolainen ei tägilöistä sun muista meinaa aina saada mitään otetta. Kokosin siis yhteen yleisimpiä termejä, joiden ymmärtäminen on auttanut minua ja joihin olette mahdollisesti some-viidakossa jo törmänneet.    

Somemarkkinoinnin termit suomennettuna

Algoritmi

Algoritmi on käytännössä lista ohjeita, joita tietokone seuraa. Esimerkiksi Facebookissa algoritmit ovat vastuussa siitä, että sisältövirtaasi poimitaan vain sinulle kiinnostavia sisältöjä. Yrityksen näkökulmasta algoritmi määrää pitkälti sen kuka näkee sisältöjäsi ja milloin.  

Ad tracker

Ad trackeri eli suomeksi mainoksen seuranta on (menetelmä tai) järjestelmä, jolla voit seurata verkkomainoksen toimivuutta. Ad trackerin avulla voidaan myös lisätä mainonnan personointia.  

CPC

CPC on lyhenne sanoista Cost Per Click ja tarkoittaa mainoskampanjan yhden linkkiklikkauksen hintaa

Tätä kannattaa käyttää mainoskampanjan mittarina silloin, kun haluat ohjata mainoksen avulla liikennettä yrityksesi verkkosivuille. Sinua laskutetaan linkkiklikkausten perusteella ja mainoksia optimoidaan algoritmien toimesta, jotta niistä saataisiin mahdollisimman paljon irti. 

CTA, Call to Action tai toimintakehote

CTA (Call To Action) eli toimintakehotteella tarkoitetaan sitä toimenpidettä, jonka haluat mainoksen vastaanottajan seuraavaksi tekevän. ’Tilaa uutiskirje’, ’Lue lisää’ tai ’Ilmoittaudu mukaan’ ovat esimerkkejä toimintakehoitteista.  

CTR eli click through rate

CTR on lyhenne sanoista Click Through Rate, eli se kuinka monta mainoksen näkijää klikkaa siitä eteenpäin; kuinka moni reagoi mainoksen ’Call to actioniin’.  

CPM (cost per mille)

CPM Cost Per Mille eli mainoksen hinta per tuhat näyttökertaa. Ei siis miljoona näyttöä, kuten sanasta mille voisi olettaa, vaan tuhat. 

Display-mainonta

Display-mainonta, esimerkiksi bannerimainonta, voi sisältää videota, kuvaa, ponnahtavia elementtejä jne. Display-mainonta on Googlen hakutulosten ulkopuolista mainontaa eli mainoksen näkyvyys ei ole riippuvaista siitä, että potentiaalinen asiakas kirjoittaa Googleen hakutermin, vaan mainoksen voi itse kohdentaa näkymään juuri omalle yrityksellesi sopivilla sivustoilla ja mainospaikoilla.

Hashtag eli tägi

Hashtag (tägi) tai aihetunniste on risuaidalla eli #-merkillä alkava sana, jonka avulla kytketään yhteen toisiinsa liittyvät sisällöt – vaikkapa yrityksesi markkinointiviestit. Hashtageja hyödyntämällä on helppo seurata keskusteluja ja löytää kiinnostavaa sisältöä varsinkin X:ssä (ent. Twitter) ja Instagramissa. 

Jos käytät näitä kanavia yrityksesi markkinoinnissa, kannattaa käyttää omaa brändättyä hashtagia ja lisäksi niitä, jotka liittyvät alaan tai aiheeseen ja ovat suosittuja. 

Konversio

Konversion avulla mitataan, onko mainoksen tavoite saavutettu. Tavoite voi olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen, verkkokaupassa suoritettu ostos, verkkosivulla vierailun kesto tai kyselyyn vastaaminen. Konversiota mitataan määrällisesti ja konversioprosenttina.

Ländäri, laskeutumissivu

Ländäri eli laskeutumissivu (Landing Page) on se verkkosivu, jonne päädyt jostain vaikkapa somen kautta, eli suosittelun kautta tai mainoksen kautta. Ländärillä sinut usein pyritään saamaan tekemään jokin tietty asia, esimerkiksi osallistumaan Digiportaiden somekoulutuksiin tai ostamaan tuote. 

Meta Business Suite ja Business Manager

Business Manager on Facebookin yrityssivujen hallintatyökalu. Ad Manager on Business Managerin osa, jolla hallinnoit yrityksesi Facebook ja Instagram mainoksia. Ad Managerin avulla näet syvällisempää analytiikkatietoa ja kohdennat mainoksia tarkemmin kuin Facebookin perusnäkymässä.  

SEM

SEM (Search Engine Marketing) on suomennettuna hakukonemarkkinointia, ja sillä tarkoitetaan näkyvyyden ostamista tietyille avainsanoille tai hakutermeille. Esimerkiksi, jos myyt kumisaappaita ja käytät hakukonemarkkinointia, asiakkaan kirjoittaessa vaikkapa ’kumisaapas’ Googlen hakukenttään, nousee verkkosivusi hakutulosten kärkeen maksettuna mainoksena. 

SEO

SEO (Search Engine Optimization) on suomennettuna hakukoneoptimointia. Tällä tarkoitetaan sitä, että huomioit asiakkaiden hakukoneessa käyttämät hakutermit ja varmistat, että nämä löytyvät verkkosivujesi tekstin lomasta. Hyvin SEO-optimoiduilla sivuilla varmistat korkeamman paikan Googlen hakutuloksissa

Nämä termit ymmärtämällä pääset jo hyvään vauhtiin somemarkkinoinnissa ja voit nyt halutessasi rehvastella yrittäjäystävillesi tägilöiden ja call to actioneiden osaamisellasi. 

Jos innostuit näistä ja haluat oppia lisää, Digiportaat-hanke tarjoaa useita somemarkkinoinnin koulutuksia.

Anna-Maija Hunter 
Viestintä, Digiportaat 
Etelä-Savon yrittäjät  

Lisää lukemista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *