Mikä on sinun digi-kompastuskivesi?

Julkaistu 10.2.2020

Teknologian kehitys muuttaa liiketoimintaympäristöä kiihtyvällä vauhdilla alalla kuin alalla.

Silti törmäämme päivittäin yrittäjiin, jotka syystä tai toisesta eivät ole ottaneet käyttöönsä nykyaikaisia toimintamalleja ja työkaluja, tai jotka kokevat, etteivät tarvitse digi-taitoja ollenkaan.

Miksi kynnys kehittää yrityksen osaamista on korkea? Eikö yrityksen tavoite yleensä ole menestyä mahdollisimman hyvin ja taata yrityksen menestyminen myös tulevaisuudessa?

Mitkä ovat esteet ja kompastuskivet, joihin yrittäjät jumiutuvat matkalla kohti digitaitoja?

Ensimmäinen kompastuskivi: Aika on rahaa

Oscar Wilde aikoinaan totesi sarkastisesti, että aika on rahaa. Nykyään tämä on yrittäjän elämässä varsin totta, ja aika tuntuu olevan kortilla. Kiinnostusta saattaa löytyä, mutta ei yksinkertaisesti ole aikaa kouluttautua ja perehtyä uusiin asioihin.

Vanhan sanonnan mukaan opiskelu kannattaa aina ja varsinkin aikaa kestävien työkalujen käyttöönottamien ja niiden ymmärtäminen maksaa itsensä takaisin nopeasti.

Asiahan on niin että, vain hullu odottaa eri lopputulosta toimimalla jatkuvasti saman kaavan mukaan.

Digiportaat hankkeessa olemme päässeet todistamaan, kuinka esimerkiksi aloitteleva verkkokauppias on saanut liikevaihtonsa moninkertaistumaan kouluttautumalla ja pienellä toimintamallien muutoksella. 

Toinen kompastuskivi: En osaa, maksan muille

Kaikkea ei tarvitse, eikä aina kannatakaan tehdä itse.

Moni yritys päätyy ulkoistamaan esimerkiksi verkkosivujen ylläpidon tai digitaalisen markkinointiviestinnän mainostoimistoille. Tässä tapauksessa yrittäjän ei itse tarvitse tietää kaikesta kaikkea, ja yrittäjä luottaa asiantuntijaan ja siten vapauttaa aikaa muihin tehtäviin.

Koskaan ei kuitenkaan kannata ostaa sikaa säkissä.

Lisäämällä omaa tietämystään yrittäjä on itse paljon vahvemmassa asemassa, kun hän ymmärtää mistä asiantuntijan kanssa kannattaa keskustella ja mitä sopimuksessa edes lukee.

Jos yrittäjä ei ymmärrä maksetun hakukonenäkyvyyden ja maksetun orgaanisen hakukonenäkyvyyden eroa, tai ei osaa itse sanoa ovatko yrityksen verkkosivut responsiiviset, ollaan tilanteessa, jossa yrittäjä ei voi varmasti sanoa mihin hän rahansa käyttää.

Kaikkien asianomaisten kannalta on tietenkin mielekkäämpää ja väärinymmärryksiltä vältytään, jos kaikki ymmärtävät mistä puhutaan.     

Kolmas kompastuskivi: Ei ole ennenkään tarvittu, eikä toimi meillä 

Homma pelaa. Yritystoiminta pyörii kuin hyvin öljytty kone. Miksi siis yrittää korjata jotain, joka ei ole edes rikki?

Kukaan meistä ei ole selvännäkijä, emmekä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Yhdestä asiasta voimme kuitenkin olla varmoja, huominen ei ole koskaan täysin samanlainen kuin tämä päivä.

Esimerkiksi tiedonhaku ja ostokäyttäytyminen ovat lyhyessä ajassa pitkälti siirtyneet verkkoon, tietokirjat pölyyntyvät kirjahyllyillä ja Keltaiset sivut ovat nuorelle kuluttajalle täysin tuntematon konsepti.

Osa yrityksistä on osannut varautua tähän, osa on kulkenut edelläkävijöiden vanavedessä ja osa ei ole edelleenkään hankkinut sähköpostia, somenäkyvyydestä puhumattakaan.

Edelleen yrittäjät kokevat, ettei digi ole ’meidän juttu’ ja ei siitä kuitenkaan ole mitään hyötyä. Yrittäjän omasta henkilökohtaisesta mielipiteestään riippumatta, asiakkaat siirtyvät verkkoon.

Esimerkiksi Facebookilla on Suomessa noin 2,4 miljoonaa käyttäjää, joten vaikka yritys toimisikin vain paikallisesti suuri osa asiakaskunnasta on taatusti Facebookissa.

Yksi markkinoinnin perussääntöhän on, että yrityksen tulisi olla esillä siellä missä asiakkaatkin ovat.

Onko yrityksellä varaa jäädä lähes kolmesta miljoonasta asiakkaasta paitsi?

Uuden omaksuminen ei kieltämättä aina ole helppoa, ja toisinaan on mielekkäämpää painaa pää piiloon kuin ottaa härkää sarvista. Nämä kehittymistä hidastavat kompastuskivet on kuitenkin ylitettävissä ja pidemmän päälle realiteettien välttely ei tosin ole yrityksen kannalta toimiva vaihtoehto.

Digiportaat-hankkeen tavoitteena on eteläsavolaisten yritysten liiketoiminnan edistäminen osaamisen kehittämisen kautta. Hankkeen osaamiskartoituksen läpikäyneen yrittäjän on helppo tunnistaa ne osaamisalueet, joita kehittämällä oma liiketoimintaa hyötyy eniten.

Nyt on korkea aika ryhtyä pohtimaan, kuinka voit yrityksessäsi hyödyntää digitaalisuutta ja hypätä Digiportaille.

Anna-Maija Hunter on Digiportaat-hankeen tiedottaja

Digiportaat-hanke tarjoaa etelä-savolaisille yrityksille maksuttoman digiosaamiskartoituksen, jonka avulla yritys löytää ne osaamisalueet, joita kehittämällä saadaan liiketoiminta kasvuun. Ota meihin yhteyttä: https://digiportaat.fi/yhteystiedot/

Lisää lukemista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *