fbpx

Mikkelissä käsityöuistimia valmistava Norolan on jo synnyttänyt alalla pienimuotoisen ilmiön. Seuraavaksi yritys tähtää kansainvälisille markkinoille.  

Voiko käsityötuotteita tekemällä elättää itsensä? Mikkeliläisen Jyrki Kasasen yrityksen menestys on hyvä esimerkki siitä, että voi. 

Kasanen on kalastanut ja valmistanut uistimia teini-ikäisestä asti. Haave uistimien tekemisestä työksi konkretisoitui, kun hän lopetti pitkän työuransa huonekaluliikkeen myymäläpäällikkönä. Kasanen opiskeli yrittäjyyttä ja teki tuotekehitystä pari vuotta, ennen kuin perusti yrityksensä Norolan Oy:n maaliskuussa 2019.  

“Mietin tarkkaan, millaisia uistimia ei olisi muualla myynnissä. Suomi on tunnettu uistinvalmistajien maa, joten erottautumista piti pohtia huolella.” 

Tuotekehityksen ja testien ansiosta yrityksen päätuotteeksi on syntynyt lusikkamallinen uistin Light Spoon, joka lentää pitkälle mutta ui kevyesti. 

Kasanen valmistaa uistimet itse Mikkelin Norolassa sijaitsevassa autotallityöpajassaan. Materiaaleina hän käyttää muun muassa viistoon leikattua kupariputkea ja epoksihartsia.  

Nuori yritys on jo saanut mainetta ja tunnustusta: Erä-lehti valitsi Norolan Light Spoonin Vuoden 2019 haukivieheeksi viime vuoden lopulla. Tunnustus on Jyrki Kasasen toteutunut haave, joka on näkynyt yrityksessä selvänä tilauspiikkinä. 

Toinen Kasasen idea oli, että uistimen sisään läpinäkyvälle kalvolle voisi myös tulostaa asiakkaan toiveen mukaisen kuvan. Hän toi kuvauistimen markkinoille viime isänpäivänä. Siitä lähti liikkeelle tilausbuumi, joka teki alle vuoden toimineen yrityksen tuotteesta pienimuotoisen ilmiön kalastus- ja käsityöpiireissä.  

“Erityisesti naisasiakkaat innostuivat tilaamaan näitä miehille. Olen luultavasti maailman ainoa, joka valmistaa tällaista tuotetta.”  

Ilman hyvää verkkokauppaa ja some-mainontaa tätä menestystarinaa ei välttämättä olisi syntynyt. 

Yritystoiminnan alusta alkaen Kasaselle oli itsestään selvää, että uistimia myytäisiin kivijalkakauppojen lisäksi verkossa ja yrityksen pitäisi olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa. 

Verkkokaupan Kasanen teki itse, mutta hänellä ei ollut aavistustakaan, miten saisi kaupan siellä vetämään. 

“Olin ollut some-kieltäytyjä. En osannut edes luoda Facebook-tiliä.”  

Yrittäjä haki apua paikalliselta kehitysyhtiöltä ja löysi Digiportaat-hankkeen, joka tarjoaa yrittäjille ammattilaisten vetämiä koulutuksia digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen. 

Digiportaat kartoitti Kasasen yrityksen tarpeet ja suositteli hänelle kursseja, joista voisi olla hyötyä. Kasanen laskee käyneensä ainakin viidessä koulutuksessa, joista jokainen on tuonut lisäosaamista digimaailmaan.  

Erityisesti hankkeen Johda tiedolla -valmennus oli Kasaselle käänteentekevä. Siellä hän sai vinkkejä verkkokaupan visuaalisuuteen ja toiminnallisuuksien parantamiseen. Myös hakukoneoptimontia ja Facebook-markkinointia opeteltiin. 

“En vieläkään ole ammattilainen, mutta tiedän jo melko hyvin, miten Facebookia kannattaa käyttää markkinoinnissa. Iso osa asiakkaista on tullut juuri Facebook-mainosten avulla, ja pyöritän siellä tälläkin hetkellä kampanjoita.” 

Pk-yritysten kannattaisi Kasasen mielestä hyödyntää tämän tyyppisiä koulutuksia, sillä esimerkiksi Digiportaat on hyvin edullinen tapa kehittää liiketoimintaa. 

“Olen saanut konsulttitason apua lähes ilmaiseksi. Yksinyrittäjälle siitä on ollut iso hyöty.” 

Seuraavaksi Kasanen aikoo mennä koulutukseen, jossa pohditaan somen sisältösuunnitelmia. 

Yrityksen tulevaisuudensuunnitelmiin kuuluu laajentuminen kansainvälisille markkinoille. Muun muassa Saksan markkinoille on jo virityksiä.  

“Kun asiakkaista kilpaillaan, hyvin hoidettu digiosaaminen on erottautumistekijä.”